Ouderen rondom de pensioenleeftijd vinden gezonde voeding belangrijk

Binnen de minor Active Ageing hebben 3 studenten onderzoek gedaan naar de kennis over voeding bij mensen rond de pensioenleeftijd.

Het onderzoek is uitgevoerd binnen de minor Active Ageing door 3 studenten van verschillende opleidingen. Ze deden voor Pensioen in Zicht een onderzoek bij 150 deelnemers. Voeding is een belangrijke component van Active Ageing en op een scharniermoment als pensionering staan ouderen meer open voor gezondheidsadviezen. 93 procent van de ouderen rond de pensioenleeftijd geeft aan belang te hechten aan gezonde voeding.  ​

Kennis is redelijk

Ouderen hechten niet alleen waarde aan gezonde voeding. Ook hun kennis over voedingstoffen zoals vezels, vet, suiker, eiwitten, calcium en calorieën is redelijk, laten de onderzoekers weten. Slechts 37 % van de deelnemers had voldoende kennis over de gevolgen van slechte voeding. Niettemin beoordeelt 67 procent van de deelnemers het eigen voedingspatroon als gezond.

Gezonder eten

99 procent van de deelnemers geeft aan de afgelopen 10 jaar gezonder te eten. Hierbij geven ze aan dat ze meer groente en fruit eten, minder of geen vlees, minder ongezonde voedingsstoffen, meer gevarieerd eten en kleinere porties. Ongezonde producten vinden ze moeilijk om te herkennen. Wel is er een besef van ‘zondigen’ als het gaat over teveel suikerhoudende producten, overmatig vet eten en het drinken van alcohol.

Deelnemers die hun voedingspatroon aanpassen doen dit voornamelijk vanwege hun gezondheid. Zorg om gewicht, bewustwording of het belang van milieu worden tevens als goede argumenten genoemd om gezonder te eten.

Bewegen

De onderzoekers vroegen de ouderen ook naar het belang van beweging. Ouderen die bewegen merken een positief effect op de motorische eigenschappen, cognitie en het lichaamsgewicht. 80 procent van de ondervraagden geeft aan lichaamsbeweging nuttig, goed, gezond en verstandig te vinden. Meer dan de helft van de deelnemers beweegt in de zomer dan ook 6 of 7 dagen per week tenminste 30 minuten.

Tijd en motivatie spelen een belangrijke rol bij voldoende bewegen. 1 op de 5 ouderen heeft zijn of haar bewegingsactiviteiten de afgelopen 5 jaar verwaarloosd. 82 procent van de deelnemers rond de pensioenleeftijd is van plan om meer te gaan bewegen, bijvoorbeeld wandelen of fietsen, of de wens is vooral om meer te bewegen in groepsverband.