Start Jumbostudenten hbo-opleiding bij Avans

De eerste 75 medewerkers van Jumbo zijn deze week gestart met hun hbo-opleiding Ondernemerschap en Retail Management bij Avans Hogeschool. Avans Hogeschool en Jumbo zijn een unieke samenwerking aangegaan voor een volledige hbo-opleiding Associate degree Ondernemerschap & Retail Management voor Jumbo en La Place, waarin Foodretail & Hospitality een centrale rol hebben. In totaal starten vanaf dit jaar 400 Jumbo en La Place medewerkers bij Avans.

Avans adjunct-directeur Nienke Sikkema heette de studenten en bedrijfsbegeleiders die vanuit het hele land afgereisd waren naar Den Bosch van harte welkom.

“Vanuit de Jumbo Academy is het initiatief gestart om op hbo-niveau de talentontwikkeling van veelbelovende managers en medewerkers verder vorm te geven. Wij zijn er als beste ORM-opleiding en beste hogeschool van Nederland trots op dat we met onze innovatieve aanpak deze opleiding mogen verzorgen voor de Jumbo. Een leven lang leren staat hierin centraal, maar ook een bijzonder hoge kwaliteit, innovatie en praktijkgerichtheid.”

Retailontwikkelingen

Het strakke onderscheid tussen food, hospitality en horeca vervaagt. Jumbo ontwikkelde het ‘superant’ concept, waarvoor ze recent de FSIN Excellence Award 2019 ontvingen. De medewerkers van Jumbo en La Place kunnen hun hbo-diploma behalen terwijl ze hun werk blijven uitvoeren en innovaties en expertise direct toepassen op hun huidige en toekomstige werk.

“We gaan samen met jullie het avontuur aan om verder te denken en doen: werken met data, wat verwacht je klant en hoe stijg je daar boven uit?, het toepassen van technologie en blurring van verschillende belevingen”, aldus Sikkema.

Robert Dollevoet, manager Jumbo Academy: “Talentontwikkeling is ontzettend belangrijk voor onze groeiende organisaties, om collega’s aan te trekken en te behouden. Super dat we van start zijn met deze HBO opleidingen om op deze manier onze medewerkers duurzaam te kunnen ontwikkelen. Ik ben ontzettend trots op dit partnership”

Studenten positief

De eerste ervaring van de studenten met Avans is goed. “Ik vind het spannend om weer in de schoolbanken te zitten, met de theorie kan ik meteen aan de slag in mijn winkel”, en “best wel pittig, je moet zelf nog best veel ontdekken”.

Jaimy van Staveren, 1e medewerker Jumbo Barneveld:  “Voor mijn toekomst heb ik hbo nodig, ik wil me blijven ontwikkelen en dit is een mooie stap. Blij dat Jumbo de samenwerking is aangegaan met Avans om dit waar te kunnen maken”

En één van de Jumbo-bedrijfsbegeleiders Pieter van der Sluiijs (Jumbo Zaltbommel) gaf aan dat “het supergaaf is dat Jumbo en Avans de handen in een slaan, ze zijn namelijk beiden top of the bill!”.

Bas Wiegmans, Jumbo-ondernemer te Apeldoorn: “deze opleiding is zo belangrijk om onze collega’s nog beter klaar te stomen voor het vak en onze toekomst. Met Avans krijgen we handvaten om de studerende medewerker verder te ontwikkelen”.