Avans Academielezing: oorlog en sociale evolutie

Volgens oud-marinier, onderzoeker en gastdocent bij Avans, Dr. Ingo Piepers is een systeemcrisis binnen nu en enkele jaren onvermijdelijk. Een wereldwijd conflict is onontkoombaar. In zijn onderzoek paste hij natuurkundige theorieën toe op de wereldgeschiedenis en sociale dynamiek. In de openbare Avans Academielezing op woensdag 18 september om 19.30 uur zet hij zijn theorieën over patronen in oorlogsdynamiek uiteen. Ook zijn recente onderzoek over patronen in ‘mass shootings’ in de Verenigde Staten komt aan bod.

Avans Hogeschool: locatie Hogeschoollaan 1, 4818 CR, Breda

We moeten anders kijken naar oorlog en strategie betoogt Piepers: “De maakbaarheid van het steeds complexere internationale system waar we deel van uit maken, is veel beperkter dan we denken en willen geloven. Neem Afghanistan. De Verenigde Staten en de NAVO voeren al bijna twintig jaar oorlog tegen een tribale strijdmacht. Elk geniaal plan van al die geniale generaals hebben de afgelopen jaren echter niets anders dan schade opgeleverd. Dat kan worden verklaard met mijn theorie en onderzoek.”

Autonoom oorlogen genereren

Piepers paste concepten uit de complexiteits- en netwerkwetenschappen, en uit de thermodynamica toe op de wereldgeschiedenis en sociale dynamiek. “Tussen 1480 en 1945 waren er vier grote oorlogscycli in het proces naar eenwording van Europa. Oorlog speelde daarbij een rol als regulator. Het blijkt dat het internationale systeem waar wij onderdeel van zijn, in hoge mate autonoom oorlogen (kinetische activiteit) genereert. Wij accommoderen deze oorlogen.”

Over Ingo Piepers

Dr. Ingo Piepers (1961) is voormalig officier der mariniers. Hij promoveerde op oorlogsdynamiek en de ontwikkeling van het internationale systeem en schreef het boek Warning 2020 in 2016 en het boek On the Thermodynamics of War and social Evolution in 2019. Tegenwoordig doet hij vervolgonderzoek en Piepers is gastdocent bij Avans Hogeschool in Breda bij de minor Integrale Veiligheid en Internationale Conflicten en Security. Ook geeft hij presentaties door het hele land en is hij consultant.

Aanmelden

Aanmelden kan via het aanmeldformulier. Inloop voor koffie en thee op 18 september om 19.00 uur. Start lezing 19.30 uur. Blijf op de hoogte van het laatste nieuws door onze Facebookpagina te liken: https://www.facebook.com/Academielezing/

De Avans Academielezing is voor iedereen met een honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.