Zwevend hoofd Levi-chan wijst je de weg

Robot Levi-chan moet straks vragen kunnen beantwoorden van bezoekers van Avansgebouw LA in Breda. “Zie het maar als het Orakel van Dephi.”

Lees hier het artikel op Punt.

Stel je eens voor: een student loopt over een aantal jaar gebouw LA van Avans binnen en vraagt daar de weg aan Levi-chan, een robot in de vorm van een zwevend hoofd. Aan project Levi-chan wordt momenteel keihard gewerkt door docenten en studenten van verschillende opleidingen van Avans.
Eric Kivits, docent bij de opleiding Mechatronica in Breda: “Zie de robot maar als een soort ‘Orakel van Delphi’, wat in het oude Griekenland dé plek was waar je naartoe ging voor informatie.” Levi-chan moet in gebouw LA ook zo’n functie vervullen. De naam is verzonnen door initiator Hans van Langen, docent Mechatronica. ‘Levi’ komt van levitatie: laten zweven, chan is een Japans koosnaampje.

Interactie

Nick Kolsters, student Communication & Multimedia Design in Den Bosch, loopt stage bij het Expertisecentrum Technische Innovatie (ETI). Hij onderzoekt wat Levi-chan straks moet kunnen. Waar hebben bezoekers van het gebouw behoefte aan? Daarnaast houdt hij zich bezig met de interactie tussen mens en robot.

“Neem bijvoorbeeld een robotstofzuiger. Veel mensen die zo’n stofzuiger hebben, geven hem een naam. Een robot hoeft er dus niet ‘levend’ uit te zien om interactie uit te lokken.” Nick onderzoekt hoe mensen reageren op Levi-chan, of ze tevreden zijn na afloop van het ‘gesprek’.

Vragen beantwoorden

Dat Levi-chan straks kan praten, is te danken aan studenten Technische Informatica Cezan von Meijenfeldt en Lars van Dijk. Zij volgen de minor Vision & Robotics. Met software moet de robot straks niet alleen kunnen praten, maar ook begrijpen wat mensen zeggen en weten welk antwoord hij moet geven. Dat kan dankzij artificial intelligence en machine learning.

Zijn lerend vermogen stelt Levi-chan in staat antwoorden te formuleren op vragen die nog niet eerder gesteld zijn. De robot ontrafelt zelf wat iemand vraagt en zoekt daar een passend antwoord bij. “Wij programmeren voorbeeldzinnen en bijvoorbeeld waar alle lokalen zijn”, zegt Lars. “Als we die eerste stap voor elkaar hebben gekregen, wordt de rest makkelijker. Dan hoeven we alleen maar meer data in te voeren.”

Het project Levi-chan trok Lars zo aan, omdat je als student met de nieuwste technieken kunt werken. “En je kunt iets bijdragen aan een zwevend hoofd!”

Magnetisch veld

Mechatronicastudent Jonathan de Geus moet ervoor gaan zorgen dat Levi-chan zweeft met behulp van een magnetisch veld. Dat lukt hem niet in z’n eentje, al vóór hem zijn studenten Mechatronica daarmee bezig geweest. “En het project gaat nog wel wat jaren duren”, zegt docent Kivits. “Het heeft tijd nodig voor het echt staat. Zolang er geld in gestoken wordt, kunnen we verder.”

Er is nu budget doordat de minor Vision & Robotics in 2017 de Innovatieprijs won tijdens de Onderwijsdag. “Maar we willen het onderzoek naar magnetische velden voortzetten.”

Voor het expertisecentrum zijn studenten bezig geweest met onderzoek naar magnetische lagers. Ze wisten een robotarm en -hand alleen door een magnetisch veld aan elkaar te verbinden. De hand leek daardoor te zweven. Jonathan zet dat voort binnen Levi-chan. Een magnetisch veld moet ervoor zorgen dat het hoofd blijft zweven. “En het moet ook nog eens stabiel blijven, dus niet gaan knikkebollen.” Sensoren en elektromagneten moeten het op z’n plek houden, daarbij aangestuurd door een snelle computer.

Levi-chan is bij uitstek een multidisciplinair project. “Veiligheid is een belangrijk aspect, dus studenten Integrale Veiligheidskunde zouden een bijdrage kunnen leveren”, zegt Kivits. “Ook speelt privacy een grote rol.”