Prijzenregen voor Bossche en Bredase AKV-studenten

Tijdens de diploma-uitreiking van Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in Den Bosch en Breda ontvingen studenten donderdag en vrijdag niet alleen hun diploma. Er werden ook prijzen uitgereikt. Punt zet de winnaars op een rij.

Lees hier het artikel van Punt.

Den Bosch

Lucasprijs – beste afstudeerwerk

Uit zes genomineerden won Pjotr van Leeuwen, Beeldende Kunst, de Lucasprijs en 2.500 euro. De Lucasprijs wordt jaarlijks uitgereikt door de gemeente Den Bosch voor het beste afstudeerwerk van AKV. ‘In zijn werk is Pjotr zoekend naar de volwassenheid in relatie tot het persoonlijk makerschap. Het is een iconisch stuk dat de liefde omarmt en een bijzondere ode brengt aan een ander. Het werk is robuust, en geeft tegelijkertijd een kwetsbaarheid weer. Het handschrift van deze maker is daarmee zichtbaar en invoelbaar’, luidt het juryrapport.

JBZ Award 2018

Student Illustratie|Animatie Robin Mommers mocht de JBZ Award in ontvangst nemen, een aanmoedigingsprijs voor beginnend beeldend talent vanuit het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Daarnaast wint zij 2.500 euro om te besteden aan nieuw werk wat geëxposeerd wordt in de zomerexpositie 2020.

Jheronimus Award – aanmoedigingsprijs

Marloes Vreeswijk kreeg de de Jheronimus Award overhandigd. De afgestudeerde mag een jaar lang gebruik maken van een gastatelier met faciliteiten. Hier krijgen ze de ruimte om hun startende onderneming meer invulling te geven. Marloes wilt zich inzetten voor de zichtbaarheid van jonge kunstenaars en ontwerpers in Den Bosch.

Breda

St. Joostpenning 2018

Uit acht genomineerden ontving Catherina Iosifidis, Film, tijdens de feestelijke diploma uitreiking de prestigieuze bronzen St. Joostpenning en een geldprijs van 2500 euro. De jury ziet in het werk van Catherina ‘een echte auteursfilm met een eigen visie op de scheidslijn tussen fictie en documentaire.’

Atelierprijs

Het duo Evelien van der Peijl en Evi Hogervors, beiden student Illustratie|Animatie, mag een jaar lang gebruik maken van een gastatelier met faciliteiten bij Electron. Evelien en Evi krijgen op deze manier net als de Bossche winnaars de ruimte om hun startende onderneming meer invulling te geven. Door verbinding te zoeken en voor ‘reuring’ te zorgen, wil het duo een actieve rol innemen binnen de culturele omgeving in Breda.

Van Gogh AiR prijs 2018

Dit jaar werd voor de tweede keer de Van Gogh Artist in Residence prijs uitgereikt. Uit acht aanmeldingen, won Floor Snels, student Beeldende Kunst, de prijs die werd uitgereikt door Ron Dirven, directeur-conservator van het Vincent van GoghHuis in Zundert.

Floor mag een maand lang verblijven als ‘artist-in-residence’ in de oude kosterswoning uit Van Goghs tijd en gebruik maken van het gastatelier. Daarnaast ontvangt zij een bedrag van 600 euro en materiaalvergoeding. Aansluitend zal Floor exposeren in de Van GoghGalerie.