Eerste lichting studenten Avans Academie Associate degrees afgestudeerd

De eerste 150 studenten van de Avans Academie Associate degrees ontvingen vandaag hun diploma. 2 jaar geleden startten zij in Den Bosch met een nieuwe tweejarige praktijkgerichte hbo-opleiding.

Karina Visscher, directeur van de Avans Academie Associate degrees, sprak de studenten toe tijdens de feestelijke diploma-uitreiking: ”Ik ben ontzettend trots op jullie. Want jullie zijn de pioniers die het aandurfden om te starten aan een nieuwe opleiding, met een nieuw onderwijsconcept in een nieuwe leeromgeving. Nu zijn jullie klaar voor de arbeidsmarkt of studeren jullie verder voor een bachelordiploma.”

Voorzitter van het College van Bestuur van Avans Paul Rüpp reikte de eerste diploma’s uit aan studenten HRM. “De Associate degree is een succesverhaal en voorziet in een behoefte. Jullie zijn het bewijs daarvan. In vacatureteksten wordt nog niet vaak gevraagd naar medewerkers met een Ad-diploma, daar werken we aan. Maar als werkgevers met jullie in contact komen, zien ze wat jullie kunnen. Jullie voegen waarde toe aan bedrijven. Het is niet voor niks dat velen van jullie een baan aangeboden kregen bij je stagebedrijf.”

Isabelle Corstens, student HRM, kijkt met een goed gevoel terug op haar Ad-opleiding en gaat nu aan de slag bij haar stagebedrijf: “Ik ben aan een Ad begonnen, omdat ik mezelf na het mbo niet nog 4 jaar naar school zag gaan. 2 jaar is overzichtelijk, dat gaf me lucht en ik ben echt een praktijkmens. We waren natuurlijk proefkonijnen, maar we zijn samen aan iets moois begonnen. Zo zie ik het. De verbinding tussen docenten en studenten is sterk, de lijnen kort. We hebben samen het onderwijs gevormd. Dat is eigenlijk heel bijzonder.”

Ook studenten van de opleidingen Communicatie, Ondernemen, Finance, ICT, Marketing en Business ontvingen hun diploma.

Flinke groei

Avans loopt voorop in hogeschoolland op het gebied van Ad-onderwijs. Sinds 2017 maakt de Avans Academie Associate degrees in Den Bosch een flinke groei door. De academie verwacht 800 tot 1000 nieuwe studenten na de zomervakantie. In 2018 startte Avans Hogeschool samen met HZ University of Applied Sciences ook de Associate degrees Academie in Roosendaal.

Associate degree

Een Associate degree (Ad) zit qua opleidingsniveau tussen mbo-niveau 4 en hbo-bachelor in. Voor mbo’ers die verder willen leren, maar een hbo-bachelor niet zien zitten, kan de Ad een goed alternatief zijn. En ook bijvoorbeeld voor een havist die liever in de praktijk bezig is dan met theorie. De opleidingen zijn ontwikkeld in een samenwerking tussen hbo, mbo en het bedrijfsleven. Daardoor sluiten de opleidingen ook goed aan op de behoefte van bedrijven in de regio.