Van Avans naar Shell? De stembak verovert terrein

Om ervoor te zorgen dat mensen in Nederland hun peuken én koffiebekers netjes in de afvalbak gooien, bedacht student David van der Sluijs (Ondernemerschap & Retail Management) de stembak. Zijn initiatief is een groot succes: Shell gaat de stembakken mogelijk bij tankstations in heel Nederland plaatsen. Punt sprak met David.

Lees hier het artikel van Punt.

Je peuk op de grond gooien: in veel Europese landen staat er een fikse boete op. Wie op heterdaad betrapt wordt, betaalt bijvoorbeeld in Parijs een boete van bijna 70 euro. “Ik erger me al jaren aan rondslingerende peuken”, verzucht David aan de telefoon. “Mensen weten hoe slecht het voor het milieu is, maar toch blijven ze hun peuken op de grond gooien.”

Volgens David zou dat anders zijn, als mensen op een speelse manier gemotiveerd werden om hun troep weg te gooien. “Laat mijn prullenbak daar nou de oplossing voor zijn”, zegt de vierdejaarsstudent.

Shell

Inmiddels is Avans rookvrij, maar hebben diverse bedrijven en gemeente Breda het stembak-initiatief geadopteerd. Zelfs Shell heeft interesse in de stembakken. “We zijn nog volop in gesprek, maar op de lange termijn zouden de stembakken bij tankstations in heel Nederland te vinden moeten zijn”, vertelt de student trots.

Stelling

In 2016 ontwierp David voor het eerst afvalbakken voor Avans. Het waren zogeheten stembakken waar een stelling of vraag opgeschreven stond. Bijvoorbeeld: ‘Zou jij je onenightstand op een ontbijtje trakteren?’ Rokers konden dan ja of nee kiezen door hun peuk in het juiste vakje te deponeren. De voorkant van de stembakken was van plexiglas, dus konden studenten zelf het antwoord met de meeste stemmen bijhouden. De uitgesproken stellingen moesten het leuker maken om peuken weg te gooien.

De stembak is niet alleen handig om het peukenprobleem aan te pakken, David hoopt in de toekomst ook voor ander afval stembakken te ontwerpen. “Het liefst staan de bakken over een paar jaar ook op stranden. En dan met gescheiden vakken, zodat we mensen aanmoedigen om te recyclen.”

Lees meer over de opleiding Ondernemerschap & Retail Management in Breda en Den Bosch.