Avans Open College preventieakkoord: noodzaak of betutteling?

Met trots presenteerde staatssecretaris Paul Blokhuis in november het langverwachte nationale preventieakkoord. Dit bevat maatregelen tegen roken, problematisch drankgebruik en overgewicht. De meningen hierover lopen zeer uiteen. Van “Mijlpaal!” tot “Waar bemoeit de overheid zich mee?”. Lector John Dierx van het lectoraat Leven Lang in Beweging gaat bij het Avans Open College in Den Bosch op 5 juni dieper in op het preventieakkoord. Anja Koornstra, werkzaam bij GGD GHOR Nederland en betrokken bij dit akkoord, vertelt over het proces tot nu toe. Samen met het publiek wordt gesproken over de zin en onzin van het nationale preventieakkoord.

Meld je aan voor het Avans Open College.

Veel maatregelen gaan pas over een aantal jaar in en weer andere moeten nog verder worden uitgewerkt. Wat merken we op de korte termijn van het preventieakkoord? Duidelijk is het signaal van de overheid dat we zelf veel aan onze gezondheid kunnen doen. Als we niet roken, gezond eten, voldoende bewegen en ten slotte alcohol matigen, worden we met z’n allen veel ouder en blijven we langer gezond.

John Dierx: “Is het een wenselijk hulpmiddel van de overheid om de inwoners van Nederland te helpen en steunen in het maken van gezonde keuzes? Of toch meer een irritante bemoeienis van Vadertje Staat? Dan is het van belang dat je weet wat het preventieakkoord nu echt inhoudt.”

Waarom is een akkoord nodig? “We weten wat de meest effectieve maatregelen zijn om gedragsverandering tot stand te brengen: de prijs verhogen, minder verkoopplekken en geen reclame voor ongezonde producten”, zegt Anja Koornstra. “Dat kan de overheid per wet regelen. Maar meer van deze tijd, of van onze cultuur, is om dat samen te doen. Het bedrijfsleven heeft baat bij gezonde werknemers, de gemeente bij gezonde inwoners en iedereen heeft voordeel bij zijn of haar eigen gezondheid. Dat vraagt ook van ons dat we leren samenwerken, dat we afspraken maken en die nakomen.”

Cijfers liegen niet

De cijfers liegen er niet om. Roken, overgewicht en alcohol leiden in Nederland tot 35.000 doden per jaar en 9 miljard euro aan zorguitgaven. Dat moet anders, zegt de overheid, die daarom met het preventieakkoord inzet op voortijdig ingrijpen. Vanuit gezondheidsbevordering weten we dat het stimuleren van gezond gedrag alleen lukt als we tegelijkertijd werken aan de 3 V’s: Voorlichting, Voorzieningen en Voorschriften.

“Voorlichting is met diverse gezondheidscampagnes al veel gegeven. Voorzieningen worden getroffen door bijvoorbeeld stoppen met roken in het basispakket op te nemen en gezonde voeding en bewegen zo gemakkelijk mogelijk te maken. En ook de derde maatregel wordt veelvuldig ingezet, denk maar aan de accijns op tabak, het verbod op reclame. Hoe maakt het preventieakkoord dan het verschil?”, stelt Dierx.

Over de Sprekers

John Dierx is lector Leven Lang Bewegen. Dit lectoraat is onderdeel van het Expertisecentrum Caring Society van Avans Hogeschool. Samen met docenten, studenten en mensen uit de praktijk onderzoekt John verschillende aspecten van positieve gezondheid, waarbij hij zich vooral richt op bewegen. Naast lector is John projectleider van het onderzoek Stimuleren Actieve Leefstijl VMBO-Onderwijs (SALVO) bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), in samenwerking met Hogeschool van Amsterdam.

Anja Koornstra is senior-adviseur bij GGD GHOR Nederland en zij heeft meegewerkt aan het tot stand komen van het preventieakkoord. Samen met de GGD’en, VNG en vele kennispartijen is ze betrokken bij de uitwerking ervan. Daarnaast is ze trainer voor adviesvaardigheden en een dag in de week opleider bij de NSPOH.

Avans Open College

Avans heeft veel kennis in huis en deelt die graag met de wereld om haar heen. Daarom organiseren we het Avans Open College. Om te laten zien wat er binnen de muren van Avans gebeurt. De Avans Open Colleges vinden meerdere malen per jaar plaats. Iedereen met honger naar kennis is welkom.

Informatie en aanmelden

Het Avans Open College is gratis bij te wonen. Aanmelden is verplicht. Wees er tijdig bij want het aantal plaatsen is beperkt. Kom op woensdag 5 juni naar Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215, Den Bosch. Vanaf 19.00 uur gaan de deuren open. De lezing start om 19.30 uur en eindigt om 21.00 uur.