Avans Hogeschool en Amphia rookvrij

Avans Hogeschool heeft een belangrijke stap gezet op weg naar een rookvrije samenleving. Vanaf maandag 15 april is het buitenterrein van de locatie aan de Hogeschoollaan in Breda volledig rookvrij. Avans trekt samen op met het Amphia Ziekenhuis dat eveneens vandaag het buitenterrein rookvrij heeft gemaakt. Daarmee zorgen de ‘buren’ voor een gezonde omgeving waarin patiënten, studenten, medewerkers en bezoekers worden beschermd tegen de schadelijke gevolgen van (mee)roken en ondersteunen we rokers wanneer zij willen stoppen.

Jacomine Ravensbergen, lid van het College van Bestuur van Avans, gaf samen met longarts Remco Djamin en de Bredase wethouder Miriam Haagh het symbolische startsein voor de rookvrije terreinen. Avans ziet de pilot aan de Hogeschoollaan als opmaat om uiteindelijk alle locaties van de hogeschool in Breda, Tilburg en Den Bosch rookvrij te maken.

“Er was al enige tijd sprake van rookoverlast. Dat geldt voor haast alle locaties van Avans. Maar in Breda volgde een actie van de directies van de academies aan de Hogeschoollaan. Die ondertekenden en overhandigden een manifest. Vorige zomer is er een visie opgesteld: de campus rookvrij. Het College van Bestuur heeft ingestemd met de pilot. Het sluit naadloos aan op het programma Avans Vitaal. Het is dus onderdeel van groter geheel. Avans biedt ook ondersteuning bij het stoppen met roken. Zoals een cursus waarvoor meerdere mensen zich hebben ingeschreven. En we verschaffen sinds vanochtend tijdelijk nicotinekauwgom", aldus Ravensbergen.

Afgelopen weekend zijn aan de Hogeschoollaan alle rookfaciliteiten verwijderd en zijn er rookvrijborden geplaatst. Ook staat op de plek van het voormalig 'rookhok' een tafeltennistafel. De gemeente heeft op strategische punten buiten de terreinen van Avans en Amphia asbakken geplaatst zodat peuken niet te veel op straat rondslingeren. Avans zal een aantal keer evalueren over het verloop van pilot en de bevindingen meenemen in het vervolg van het traject.