Avans Europa-debat en lezingen met o.a. Maarten van Rossem: Is er nog toekomst voor de EU?

23 mei zijn de verkiezingen voor het Europees Parlement. In aanloop naar de verkiezingen organiseert de Academie voor Veiligheid en Bestuur van Avans Hogeschool samen met studievereniging Collegium een debat en 3 lezingen over de toekomst van de Europese Unie. Onder meer Maarten van Rossem is te gast. Iedereen is welkom.

Was de Europese Gemeenschap aanvankelijk een project dat mensen hoop gaf op een betere samenleving, momenteel lijkt het de zondebok voor alles wat misgaat op het Europese continent. Zaken als de financiële crisis van 2008, de vluchtelingenstromen, de interne migratiebewegingen en de Brexit zorgen ervoor dat de Europese Unie in de verdediging is gedrongen, en in de hoek lijkt te zitten waar de klappen vallen.

De vraag of de EU nog wel toekomst heeft, lijkt daarmee relevanter dan ooit: is de EU toe aan een vlucht vooruit, is het tijd voor een pas op de plaats, of moet de EU zich terugtrekken en zich concentreren op haar kerntaken? De onderliggende vraag, geloof je in een Europese Unie?, zal een belangrijke rol spelen in de komende EU verkiezingen.

Tijdens de Avans Europa lezingen geven sprekers Mathieu Segers, Paul Scheffer en Maarten van Rossem hun visie op de toekomst van de EU. De lezingenserie wordt afgesloten met een debat tussen een aantal kandidaten voor het Europarlement.

Programma

• Woensdag 17 april, 19.00 uur: lezing door Mathieu Segers, hoogleraar hedendaagse Europese geschiedenis en Europese integratie aan de Universiteit Maastricht, en decaan van de University College Maastricht. Hij promoveerde op de Frans-Duitse relaties in de jaren 50 bij de totstandkoming van de Europese integratie. Hij heeft diverse boeken over de Europese geschiedenis en integratie op zijn naam staan, is medeauteur van het WRR rapport “Europese variaties” en is vaste columnist van het Financieele Dagblad en De Groene Amsterdammer.

• Donderdag 25 april, 19.00 uur: lezing door Paul Scheffer, hoogleraar Europese Studies aan Tilburg University. Hij is auteur van diverse boeken over de EU, en vaste columnist van NRC. In zijn laatste boek, “Een vorm van vrijheid”, betoogt hij dat een open samenleving niet zonder grenzen kan. Hij droeg ook bij aan het WRR-rapport “Regie over migratie” waarin een vijftal scenario’s voor de migratie tot 2026 worden geschetst.

• Maandag 6 mei, 19.00 uur: lezing door Maarten van Rossem, Bekende Nederlander en veelgevraagd columnist en commentator. Hij was bijzonder hoogleraar moderne geschiedenis aan de Universiteit van Utrecht en schreef onder meer het boek “Europa volgens Maarten van Rossem”

• Donderdag 16 mei, 15.00 uur: debat. Een zestal kandidaten voor het Europarlement zal de degens kruisen over een zestal stellingen. Er zijn toezeggingen van Felix Klos (D66), Tom Berendsen (CDA), Eline van Nistelrooij (GL), Daphne ten Klooster (SP), Mark Lauriks (PvdA) en Martijn Grevink (VVD).

Bij alle lezingen en het debat geldt dat er voldoende ruimte is voor het publiek om vragen te stellen en/of zich in het debat te mengen.

Praktische informatie

De activiteiten vinden plaats bij Avans Hogeschool, Onderwijsboulevard 215, Den Bosch. De toegang is gratis. Aanmelden is niet nodig, maar kom op tijd, want er is een maximale zaalcapaciteit.

Collegium is de studievereniging van de opleidingen Bestuurskunde/Overheidsmanagement en Integrale Veiligheidskunde in Den Bosch.

Foto © Juliette Polak en Fleur Koning