Avans Academielezing: De impact van werken met gevaarlijke stoffen

De afgelopen jaren kwamen (bedrijfs-)ongevallen met gevaarlijke stoffen steeds vaker in het nieuws. Zoals in Tilburg waar ruim 800 mensen in aanraking kwamen met het gevaarlijke antiroestmiddel chroom-6. Of de Dutchbatmilitairen die in februari aangifte deden vanwege het onbeschermd verblijven op een terrein met schadelijke stoffen. Tijdens de Avans Academielezing op woensdag 24 april vertellen docent Peter Bakker en arbeidshygiënist Tamara Onos over de risico’s van gevaarlijke stoffen. Ze spreken niet alleen over de risico’s van de stoffen zelf, maar ook de impact die berichtgeving hierover heeft op de omgeving en publieke opinie.

Media aandacht

Tamara Onos vertelt tijdens de lezing wanneer een gevaarlijke stof voor een risicovolle situatie zorgt. Waarom is de manier waarop je een stof binnenkrijgt belangrijk? Wat betekent een aanvaardbaar risico voor een individu? Ze plaatst incidenten met gevaarlijke stoffen in de context en gaat in op artikelen die regelmatig en prominent in de media verschijnen.

Over de sprekers

Peter Bakker is werkzaam als docent Integrale veiligheidskunde bij Avans. Hij doceert arbeidsveiligheid en maatschappelijke veiligheid aan zijn studenten.

Tamara Onos is arbeidshygiënist met 25 jaar ervaring. Ze geeft advies over blootstelling aan gevaarlijke stoffen aan bedrijven en brancheverenigingen. Afgelopen februari is haar eerste thriller verschenen met een plot rondom gevaarlijke stoffen.

Over de Academielezing

Aanmelden kan via het aanmeldformulier. Inloop op 24 april om 19.00 uur met koffie en thee. Start lezing om 19.30 uur, einde om 20.30 uur.

De Avans Academielezing is voor iedereen met een honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.