Toekomstig straatbeeld bekijken via een spel

Tweedejaarsstudenten van de Avansopleiding Communication & Multimedia Design (CMD) hebben samen met het Expertisecentrum Technische Innovatie diverse computerspellen ontworpen rondom het toekomstige straatbeeld in diverse steden. Ze tonen hoe de Syrische stad Aleppo eruitziet in 2070, waar Venetië dan mee worstelt en hoe Tokio er dan uitziet.

Een rol in de uitvoering

Bij het bouwen van de storydriven spelen over de steden Aleppo, Tokio, Venetië, Songdo, Toronto en Bogota in 2070 nam elke student een bepaalde rol in bij de creatie van het spel. Een rol kan zijn het schrijven van het verhaal, de visuele vormgeving, het geluid, de spelontwikkeling of bijvoorbeeld het 3D-design. Ieder werd op hun deel van de uitvoering beoordeeld.

Aleppo

Bijvoorbeeld de stad Aleppo, die is erg beschadigd door de Syrische oorlog. Maar als bedrijven mogelijkheden zien in de situatie, dan is het in 2070 misschien wel volledig herbouwd. Wie het spel speelt, neemt de rol op zich van een Syrische architect die naar Nederland is gevlucht en het verzoek krijgt van zijn vader om de moskee te verbouwen. Daarvoor moet je allerlei obstakels overwinnen.

Tokyo

Een ander voorbeeld is Tokyo. Nu al een hightechstad, maar wat is daar veranderd in 2070? De stad kan niet groeien in oppervlakte omdat die ingesloten is door bergketens. Omdat het aantal inwoners blijft groeien is er voor 2070 maar 1 oplossing: de hoogte in, geven de studenten aan. "Een belangrijk aspect van de Japanse cultuur is het leven in harmonie met de natuur. En daar moet dan wel rekening mee gehouden worden als je de hoogte in gaat met de bebouwing". In het spel van de studenten speel je een Japanner op leeftijd die een groot deel van zijn leven in de VS heeft gewoond. Eenmaal terug in Japan herkent hij zijn stad niet meer. In het spel maken de studenten gebruik van flashbacks om het verschil tussen de huidige stad en die in 2070 duidelijk te maken.

Een deel van de spellen was te zien tijdens de cultuurnacht van 26 januari 2019.

Bron: Punt.