Avans Academielezing: De fabels en feiten over levensreddend handelen

EHBO is van levensbelang, maar onderzoek van het Rode Kruis laat zien dat in Nederland het aantal mensen met gedegen kennis en kunde over levensreddend handelen laag is. Slecht 3% van de Nederlandse bevolking heeft een EHBO-diploma. In vergelijking met andere Europese landen doet Nederland het slecht. Tijdens deze interactieve academielezing op 27 februari neemt dokter Bernard Leenstra de luisteraars mee naar de praktijk van alle dag. Hij geeft praktische adviezen hoe effectief handelen dagelijks levens kan redden. De fabels en feiten over “eerste hulp” worden besproken. Veel mensen denken onterecht dat levensreddend handelen alleen maar uit reanimeren bestaat.

Over de spreker

Bernard Leenstra is arts-onderzoeker bij het UMC Utrecht. Momenteel is hij in afwachting van een plek voor de huisartsenopleiding. Voorheen was hij assistent-chirurg bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Bernard gelooft dat als we zorg van de toekomst toegankelijk willen houden, er meer artsen nodig zijn die naast het praktiseren van de geneeskunde ook tijd en moeite inzetten voor de nationale problemen in de zorg. Ondernemen in de zorg is noodzakelijk en nuttig zolang bij uitstek de patiënt, en niet de ondernemer, ervan profiteert.

Over de Academielezing

Aanmelden kan via het aanmeldformulier. Inloop op 27 februari om 19.00 uur met koffie en thee. Start lezing om 19.30 uur, einde om 20.30 uur.

De Avans Academielezing is voor iedereen met honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.