Je haren én energieverbruik checken in slimme spiegel van Avans

De vraag naar duurzame stroom groeit harder dan het aantal windmolens en zonnepanelen. “We gebruiken veel energie, maar hebben geen inzicht in ons verbruik”, zegt Redouane Eddeane.

Eddeane is docent Elektrotechniek en verbonden aan het lectoraat Smart Energy. Studenten Technische Informatica en Elektrotechniek ontwikkelden een ‘slimme spiegel’, die daar verandering in moet brengen.

Het idee ontstond toen het lectoraat Smart Energy manieren onderzocht om de energievraag beter op het aanbod af te stemmen. “We leerden zo dat het belangrijk is om inzicht te krijgen in verbruik”, vertelt Eddeane. “Pas als we zien hoeveel energie we verbruiken, kunnen we ons energieverbruik naar beneden schroeven.” En dat laatste is volgens de docent nodig om met het onvoorspelbare aanbod van duurzame energie om te kunnen gaan.

Smart mirror

Dankzij de slimme spiegel, die momenteel nog in de steigers staat bij Avans, wordt je energieverbruik gedetailleerd in kaart gebracht. “De Smart Mirror heeft letterlijk én figuurlijk een reflecterende functie”, legt Eddeane uit. “Terwijl je bijvoorbeeld kijkt of er iets tussen je tanden zit, word je geconfronteerd met de hoeveelheid energie die je op dat moment hebt verbruikt.” De docent denkt dat het bijhouden van energieverbruik zo vanzelf een gewoonte wordt. “We kijken immers elke dag in de spiegel.”

Gezichtsherkenning

Als de Avansstudenten gezichtsherkenning mogen installeren, kan de spiegel je rooster checken, een playlist aanzetten of je persoonlijke studievoortgang vertonen. “Maar we moeten eerst eens zien of dat privacy technisch mogelijk is”, voegt Eddeane daaraan toe.

Begin volgend jaar

Hoewel het futuristisch klinkt, is het scherm niet de eerste in zijn soort. Slimme spiegels zijn er al een poos en worden op verschillende manieren ingezet. Om thuis live een sportles te volgen bijvoorbeeld. Of in sommige paskamers, waar de spiegels kledingadvies geven. Het exemplaar van Avans wordt begin volgend jaar opgeleverd.

Meer techverhalen

Om nog meer techverhalen lezen over de invloed van tech op onze levens, pak je bij een witte Puntbak de nieuwe Punt mee! Daarin lees je over een zwevend hoofd dat Avans op zijn kop moet gaan zetten, machtige algoritmen, de veranderde arbeidsmarkt in 2030 en de invloed van kunstmatige intelligentie op onze liefdeslevens.