HBO Intro Festival Den Bosch en Breda officieel duurzaam

Het HBO Intro Festival Den Bosch en Breda hebben woensdag het certificaat Future Proof Festival ontvangen. Beide festivals mogen zich officieel duurzame evenementen noemen. Den Bosch ontving het keurmerk voor het tweede jaar op rij. Punt was bij de uitreiking.

Lees hier het artikel op Punt.

Frans Verouden, die namens Vector Certificering het keurmerk overhandigde, prijsde de organisatie voor de duurzame afvalverwerking op het festival. Hij noemde bijvoorbeeld de hardplastic bekers met statiegeld. “Het niet meer tot je knieën toe in single-use plastic lopen is echt een verademing”, zei Verouden. Hij roemde Avans ook om het belang dat de hogeschool hecht aan duurzaamheid. “Je merkt dat het verankerd zit in de organisatie en dat dit soort dingen dus geen losse acties zijn.”

Den Bosch kreeg het keurmerk vorig jaar ook al. Daarmee was HBO Intro Den Bosch het allereerste festival dat het relatief jonge certificaat in ontvangst mocht nemen.

Voorbeeldfunctie

De organisatie van de beide festivals is in handen van onder meer Hester Klein Tijssink en Ruud Walenberg. Beide projectleiders benadrukken dat Avans een voorbeeldfunctie heeft. “We doen het niet om dit papiertje, duurzaamheid zit in ons dna. We hebben een voorbeeldfunctie als onderwijsinstelling, dus kunnen we festivalterreinen niet achterlaten met heel veel afval.” De organisatoren willen ook een constructieve bijdrage leveren aan het groener worden van de maatschappij en gedragsverandering  bij studenten stimuleren.

De evenementen van Avans zijn de allereerste festivals die dit certificaat ontvangen, maar steeds meer festivals houden zich op een of andere manier met duurzaamheid bezig. Lowlands roept bezoekers op met het openbaar vervoer te komen en Welcome to the Future plant nieuwe bomen rond het festivalterrein. Into The Great Wide Open pakt het heel ludiek aan. Dat festival verscheept met een CO2-neutraal schip drank naar locatie Vlieland.