Bossche student start bibliotheek in Noord-Syrië

In het noorden van Syrië hebben maar weinig kinderen toegang tot boeken en onderwijs door de burgeroorlog. Ali Cakmak, derdejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch, is bezig met het opzetten van een kinderbibliotheek met politiek onafhankelijke boeken in Kobani, op de grens met Turkije. Punt sprak met hem.

Lees hier het artikel van Punt.

In het noorden van Syrië woeden al jaren hevige gevechten tussen onder andere de Koerden en IS. Steden liggen in puin en veel kinderen kunnen niet naar school. Twee jaar geleden vond de hevige slag om Kobani plaats waarbij de Koerdische militanten van de YPG de stad heroverden op IS. Sindsdien is het kalmer in het gebied Rojava, anderhalf keer zo groot als België.

Toegang tot boeken

Ali staat in contact met het stadsbestuur van de autonome regio. In een van de opgeknapte gebouwen komen instanties die zich inzetten voor kinderen in de regio. Ook Ali’s bibliotheek wordt hier gehuisvest. “Noodhulp zoals water en voedsel is natuurlijk belangrijk, maar kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen en toegang hebben tot boeken.”

Persoonlijk betrokken

De student heeft nooit getwijfeld aan de haalbaarheid van het project. “Ik zou eigenlijk overal waar het nodig is een bibliotheek willen.” De keuze viel op Kobani omdat de stad veelvuldig in het nieuws kwam en omdat hij zelf Koerdisch is. Zijn ouders komen uit het Koerdische deel in Turkije.

“Ik zit veilig in Nederland, maar ik vind het heel erg voor iedereen die daar woont. Dit is al veertig jaar gaande, het wordt tijd voor vrede.” In de regio wonen 4.6 miljoen Koerden. In Rojava is hij nog nooit geweest, maar dat staat wel op de planning wanneer het streefbedrag van 20 duizend euro binnen is.

Politiek neutrale boeken

Ali heeft een Excel bestand met boeken in het Koerdisch. De boeken kosten vijf euro per stuk. “Het moeten bewust politiek neutrale boeken zijn. Denk aan verhalen over Nijntje. De boeken moeten de zorgen van de kinderen even wegnemen.” Hij is nog bezig met hoe hij de boeken naar Kobani krijgt: “Turkije heeft een embargo op het gebied. Waarschijnlijk brengen we de boeken met bussen binnen via Irak.”

Comité van aanbeveling

Om meer ruchtbaarheid te geven aan zijn project richtte hij een comité van aanbeveling op. Onder andere Emile Roemer van de SP, Huub Stapel en de burgemeesters van Venlo en Beesel hebben zich hierbij aangesloten. “Iedereen is super enthousiast, dat geeft extra energie om door te zetten.”

Wil jij Ali en de kinderen in Kobani helpen? Op de Facebookpagina van zijn project vind je meer informatie.