Avansstudenten winnen 10.000 euro voor hun eigen start-ups

Drie ondernemende Avansstudenten wonnen tijdens de Dutch Design Week 10.000 euro om te investeren in hun eigen start-ups. Kledingmerk Schrav van Daan Schraven en betaalsysteem voor festivals EventCoin van Mark van Rijsbergen en Roy van den Berg vielen in de prijzen. Punt sprak met de winnaars.

Lees hier het artikel van Punt.

Mark van Rijsbergen en Roy van den Berg van EventCoin zijn tweedejaarsstudenten Ondernemerschap en Retailmanagement in Breda. Zij ontwikkelden een app om op festivalmuntjes te vervangen en hopen dat hun app volgend jaar op kleine festivals wordt gebruikt. Daan Schraven van Schrav is vierdejaarsstudent Business Innovation in Den Bosch en maakt kleding van reststoffen die “anders weggegooid worden.” Twee jaar terug bracht hij zijn eerste collectie van twintig t-shirts uit, deze winter hoopt hij ruim tweehonderd kledingstukken te verkopen. Die groei moet wel op een nette manier, vindt Daan. “De grote merken produceren allemaal in lagelonenlanden, het maakt hen niks uit hoe slecht de werknemers het daar hebben. Ik produceer alles voor een eerlijke prijs in Nederland.”

Daan van Schraven in zijn eigen t-shirt.

Vliegende start
“We waren al op zoek naar investeerders, met deze 10.000 euro maken we een vliegende start”, vertelt Mark. Ook Daan is erg blij met zijn prijs. “Als student heb je geen geld om te investeren in je eigen onderneming en als het mislukt heb je direct een gigantische schuld. Ik ken veel medestudenten met een goed idee die dat risico niet willen lopen. Dankzij deze 10.000 euro kan ik zorgeloos investeren.”

Mark van Rijsbergen presenteert aan de jury.

Alles in de onderneming
“Iemand vroeg me of ik mezelf nu wilde uitbetalen nu er meer geld in de onderneming zit. Dát doe ik natuurlijk niet”, zegt Daan. “Alles gaat in Schrav. Ik wil komend voorjaar een eigen atelier openen en vluchtelingen aan het werk helpen. Daar heb ik professionele naaimachines voor nodig.” Mark wil een IOS app ontwikkelen. “We hebben al een Android app ontwikkeld maar willen graag grote testen doen. Daar heb je óók een IOS app voor nodig.”

Duurzaam
Het evenement werd georganiseerd door de Stichting Maatschappij en Onderneming en het Groene Brein met als doel om duurzame start-ups een duwtje in de rug te geven. Om kans te maken op de 10.000 euro moesten de studenten uitleggen waarom hun start-up duurzaam is. Mark was hier best zenuwachtig over. “Onze app moet ervoor zorgen dat er minder plastic munten nodig zijn voor een evenement. Ook kan er informatie zoals de line-up worden verspreid via de app. Uiteindelijk scheelt dat plasticafval en een hoop papier.” Toch verwachtte Mark niet te winnen. “We wisten niet of de jury ons concept duurzaam genoeg vond.”

Voor Daan was dat anders. “Door mijn kleding te verkopen ga ik verspilling tegen. Daarnaast hoop ik straks werkgelegenheid te creëren voor vluchtelingen. Wanneer mijn bedrijf groeit ga ik méér verspilling tegen en bied ik ook méér goed werk.”