Avans Academielezing: kunnen vrijheid en veiligheid (nog) samengaan?

De cartoonwedstrijd die Geert Wilders enige tijd geleden wilde organiseren, leidde tot felle reacties in een groot deel van de wereld. Ook in Nederland. De verhouding tussen vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst en veiligheid werd op scherp gezet. Heeft Goethe’s uitspraak nog toekomst, waar hij zegt dat “de krachten die de geschiedenis bewegen, dezelfde zijn die ook het hart van de mens veranderen”? Tijdens de Academielezing op 24 oktober vertelt Laurens Peeters, docent Recht en Filosofie, over de ontwikkelingen vanuit een filosofisch oogpunt.

Welke vrijheid voor deze generatie?

Los van dergelijke uitzonderlijke momenten zoals de cartoonwedstrijd, is het dreigingsniveau van aanslagen actueel. De kans op een aanslag in Nederland blijft volgens de AIVD reëel. De sleepwet en de Merkellego (betonblokken die op strategische, drukke punten worden gezet) moeten terroristische aanslagen voorkomen.

Kan het ‘vrije Westen’ zich nog wel ‘vrij’ noemen? Staan vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst en veiligheid altijd op gespannen voet? Samen met het publiek gaat Laurens Peeters op zoek naar antwoorden op bovenstaande vragen.

Over de spreker

Deze Academielezing wordt verzorgd door Laurens Peeters. Laurens is docent Recht en Filosofie aan de opleiding Integrale Veiligheidskunde aan Avans Hogeschool in Den Bosch.

Avans Academielezing

Inloop op 24 oktober om 19.00 uur met koffie en thee. Start lezing om 19.30 uur, einde om 20.30 uur.

De Avans Academielezing is voor iedereen met honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 te Breda en is gratis toegankelijk.