Avans Open College Succesvol Leren

Door het wegvallen van de basisbeurs wordt het voor studenten steeds belangrijker om zo snel mogelijk studiesucces te boeken. Een verkeerde studiemethode leidt gemakkelijk tot studievertraging. En dat weer tot hogere studiekosten. Ook ouders en opvoeders ondervinden dus de consequenties. Het snel boeken van studiesucces krijgt dus steeds meer gewicht. En succesvol studeren bepaal je vooral door de manier waarop je zelfstandig studeert. In het allereerste Avans Open College in Tilburg op 9 oktober deelt lector Peter Verkoeijen inzichten uit de geheugenpsychologie en manieren waarop je het maximale uit zelfstudie kunt halen.

Kom op dinsdag 9 oktober van 19.30 tot 21.00 uur naar Avans Hogeschool in Tilburg. Iedereen is welkom. Aanmelden kan hier.

Beste leerstrategieën

Onderzoek onder eerstejaarsstudenten van Avans laat zien dat studenten vaak niet de meest effectieve leerstrategie gebruiken. Peter Verkoeijen legt uit hoe dat komt. Hij vertelt over leerstrategieën waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is aangetoond. Aan de hand van korte experimenten met het publiek demonstreert Peter Verkoeijen belangrijke eigenschappen van het menselijke geheugen. Hij geeft aan welke leerstrategieën je het beste kunt gebruiken tijdens zelfstudie. Denk aan presentaties voorbereiden, teksten bestuderen of leren voor een toets. Je hoort hoe je geheugen nieuwe informatie interpreteert en onthoudt. Hoe je daar betekenis aan geeft door die nieuwe informatie te verbinden met kennis die je al hebt.

Over de spreker

Peter Verkoeijen is lector Brein en Leren bij Avans Hogeschool. Daarnaast werkt hij bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) als universitair hoofddocent bij de opleiding Psychologie. In beide werkkringen staat onderwijspsychologie, leren en instructie centraal. In 2005 promoveerde Peter Verkoeijen cum laude op een proefschrift naar het effect van verschillende vormen van herhaling op het geheugen.

Avans Open College

Avans heeft veel kennis in huis en deelt die graag met de wereld om haar heen. Daarom organiseren we het Avans Open College. Om te tonen wat er binnen de muren van Avans gebeurt. Want Avans staat tenslotte midden in de maatschappij. De Avans Open Colleges vinden meerdere malen per jaar plaats. Iedereen met honger naar kennis is welkom. De toegang is gratis.

Informatie en aanmelden

Na succesvolle edities van dit Avans Open College in 2016 in Breda en 2017 in Den Bosch, vindt het Avans Open College over ‘Succesvol leren’ nu voor het eerst ook plaats in Tilburg. Omdat u een van deze edities misschien heeft gemist of het college nog een keer wilt bijwonen, benaderen we u nu ook voor deze editie in Tilburg.

In het aanmeldformulier kunt u aangeven naar welke locatie uw voorkeur uitgaat om uitnodigingen voor de Avans Open Colleges te ontvangen. Ook als u niet naar dit college wilt komen, kunt u dit in hetzelfde formulier aangeven.

Kom op dinsdag 9 oktober naar Avans Hogeschool, Professor Cobbenhagenlaan 13 in Tilburg. Vanaf 19.00 uur gaan de deuren open. De lezing start om 19.30 uur en eindigt om 21.00 uur. Wacht niet te lang met aanmelden.