Avans gaat meer Verpleegkundestudenten opleiden

Het tekort aan personeel in de zorgsector stijgt. Ook de behoefte naar op hbo-niveau opgeleide verpleegkundigen blijft toenemen. Daarom creëert Avans Hogeschool meer opleidingsplaatsen. Vanaf september is er ruimte voor 15% meer verpleegkundestudenten en in het studiejaar 2019-2020 laat Avans Hogeschool de numerus fixus voor de opleiding Verpleegkunde los. Vanaf dat studiejaar geldt geen vastgesteld maximum meer voor het aantal studenten dat zich voor die opleiding kan inschrijven.

Samen Opleiden

Hedzer Schotsman, directeur van de Academie voor Gezondheidszorg van Avans: ‘Aan dit besluit zijn veel gesprekken met de zorginstellingen voorafgegaan. Want meer studenten, betekent bijvoorbeeld ook dat er meer stageplaatsen nodig zijn. Het is geweldig om te merken hoe er vanuit de zorginstellingen wordt meegedacht en meegewerkt. We spreken niet alleen gezamenlijke ambities uit, maar maken concrete afspraken over een jaarlijkse groei van het aantal stageplaatsen en werken samen aan het verbeteren van de kwaliteit van stageplekken. Hierdoor is Avans Hogeschool in staat de opleidingscapaciteit te vergroten en kunnen we samen met het werkveld meer verpleegkundigen opleiden. En dat is hard nodig door de stijgende vraag.’

Kwaliteit staat voorop

Avans en daarmee ook de opleiding Verpleegkunde streven ernaar om de kwaliteit van de opleiding duurzaam te garanderen. De Academie voor Gezondheidszorg is ervan overtuigd dat het team Verpleegkunde beschikt over voldoende en kwalitatief hoogwaardige docenten, die zowel in Breda als in Den Bosch in staat zijn om het ‘nieuwe’ onderwijsprogramma te ondersteunen. Dit nieuwe onderwijsprogramma startte in studiejaar 2016-2017 en staat inmiddels zo stevig als een huis. Begeleiders uit de praktijk kunnen bij de opleiding Verpleegkunde een werkbegeleiderstraining volgen, waarbij ze worden geïnformeerd en bijgeschoold op onderdelen uit het nieuwe onderwijsprogramma.

Over Avans Hogeschool

Avans Hogeschool heeft 54 hbo-opleidingen, 29.500 studenten en 2.800 medewerkers. Behoort al jarenlang tot de top 3 van hogescholen van Nederland. En heeft locaties in Breda, Den Bosch, Roosendaal en Tilburg. We maken duurzaam het verschil. We leiden startbekwame en toekomstbestendige professionals op. Ontwikkelen nieuwe kennis voor het onderwijs en de samenleving. Samen met bedrijven, instellingen en overheden. Onze studenten en medewerkers werken multidisciplinair samen en komen tot creatieve oplossingen die maatschappelijk van waarde zijn. De Academie voor Gezondheidszorg sloot eerder convenanten voor samenwerking met zorgorganisaties en staat open voor nieuwe initiatieven op dat gebied.