Avansstudenten willen met blockchaintechnologie scheepvaart schoner maken

De scheepvaart moet milieuvriendelijker worden. Sommige boten stoten te veel schadelijke stoffen uit. Scheepsfabrikant Wärtsilä vroeg Avansstudenten om met oplossingen te komen.

Lees hier het artikel op Punt.

Vanwege het gebruik van zware stookolie is de scheepvaart wereldwijd verantwoordelijk voor 3 procent van de CO2-uitstoot. Aangezien deze logistieke tak, volgens deskundigen, in de toekomst flink zal groeien, neemt ook het aandeel aan de opwarming van de aarde aanzienlijk toe. Dat moet veranderen vindt fabrikant Wärtsilä. Vierdejaarsstudenten van Avans gingen in de minor Innovatiemanagement aan de slag met het vraagstuk.

Sjoemelen

“Wij hebben een platform ontwikkeld dat met behulp van blockchaintechnologie bijhoudt hoeveel emissie een schip uitstoot”, legt Anne van den Boom, vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde uit. De emissie van elk schip wordt continu doorgegeven aan het platform. Omdat alle informatie versleuteld is, kan er niet mee gesjoemeld worden. “Het voordeel van blockchaintechnologie is dus het veilig is en je kunt in real time de informatie opvragen.”

Via een door de studenten ontwikkelde app is continu te zien welke boten teveel uitstoten: die zijn rood. Schepen die voldoen aan de emissie-eisen van het land waar het schip wil aanmeren, zijn groen. Net als bij een milieuzone voor bijvoorbeeld vrachtwagens kun je de vervuilers weigeren of beboeten. “Schepen die weinig emissie uitstoten, kun je een korting geven op het liggeld”, zegt Anne. Op die manier beloon je goed gedrag en beboet je vervuilers.

1.250 euro

Aan de opdracht van Wärtsilä was een bedrag verbonden van 1.250 euro voor de groep studenten met het meest innovatieve idee. “De opdrachtgever vond ons idee het beste. Blockchain is nu natuurlijk booming en daarnaast kregen we complimenten voor de professionele uitvoering van ons plan”, vertelt Anne. Ze moet het geldbedrag delen met medestudenten Jelle de Schepper, ook student Technische Bedrijfskunde en studenten Business IT & Management Iris Utermark, Rick Zwaal en Merlijn Muijres.

Alle zes de studenten zijn momenteel aan het afstuderen, maar ze zijn van plan hun idee voor de scheepsvaart verder te ontwikkelen. “We hebben het nu even druk, maar we zien zeker toekomst in ons idee.”