Bezoek minister Van Engelshoven: Associate degrees Avans dichten kloof mbo en hbo in Noord-Oost Brabant

“Welke opleiding heb je hiervoor gedaan en waarom heb je gekozen voor een Associate degree?” Dat vroeg minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven aan de studenten tijdens haar bezoek aan de nieuwe Avans Academie Associate degrees in Den Bosch. Veel studenten willen zich na een aantal jaren werken verder ontwikkelen of de stap van mbo naar een vierjarige hbo-opleiding was te groot. De voltijd Associate degree blijkt in een behoefte te voorzien.

Sinds dit studiejaar volgen 300 studenten een voltijd Associate degree bij de Avans Academie, een tweejarige praktijkgerichte hbo-opleiding.

Voor Ilona den Boer, student Ad Accountancy, viel de stap naar de Ad honderd procent mee, vertelde ze aan de minister: “Ik heb de kappersopleiding gedaan en vervolgens een paar jaar als kapster gewerkt. Ik wilde me omscholen en vond nog vier jaar naar school gaan te lang.” Jordi Terpstra, student Ad Communicatie: “We gaan met echte projecten voor bedrijven aan de slag. We leren niet alleen uit boeken, maar we leren door te doen.” Teun van Rozendaal, student Ad Human Resource Management probeerde na de havo verschillende bacheloropleidingen, maar zit nu pas echt op zijn plek:  "Ondanks de korte opleiding van twee jaar, gaan we dertig weken stage lopen. Dat is meer dan in sommige bacheloropleidingen.”

Samenwerking met het mbo en bedrijfsleven

Avans ontwikkelt Ad’s in samenwerking met het mbo en het bedrijfsleven. Jeanette Noordijk, voorzitter van het College van Bestuur van het Koning Willem I College, is trots op de samenwerking met Avans Hogeschool: “Mooi dat studenten nu kunnen kiezen voor de tweejarige Ad. Een goed arbeidsmarktrelevant alternatief voor de mbo-er die nog een extra stap wil zetten. Bovendien werken docenten van het mbo en het hbo gezamenlijk aan de ontwikkeling en uitvoering van de Ad-opleidingen, zodat de aansluiting op het mbo is gegarandeerd.”

Uitdagingen voor Ad-onderwijs

In het gesprek met de minister kwam ook de verdere ontwikkeling van Associate degrees aan bod. Voorzitter van het College van Bestuur van Avans Hogeschool Paul Rüpp riep de minister op om Ad's ook vanuit het ministerie op de kaart te zetten.

In de komende jaren ontwikkelt Avans meer Associate degrees. Samen met HZ University of Applied Sciences opent Avans in september de Associate degrees Academie in Roosendaal. Grote uitdaging is de toetsing van nieuwe opleidingen door het ministerie: “Op dit moment wordt er uitgegaan van arbeidsmarktcijfers van een aantal jaren geleden, terwijl we opleiden voor beroepen van de toekomst. Met tweejarige Ad's willen we sneller inspelen op de behoeftes van de regionale arbeidsmarkt.”