Studenten maken apps voor blinden, rolstoelers en mensen met depressie

Derdejaarsstudenten Informatica Software Ontwikkeling van Avans Hogeschool maakten afgelopen periode enkele apps in opdracht van maatschappelijke organisaties. Zo presenteerden zij 2 navigatie-apps voor blinden en slechtzienden en rolstoelers. En creëerden studenten een muziekapp voor mensen die kampen met depressieve klachten.

App voor blinden en slechtzienden

Er bestaan al diverse navigatie apps waarmee mensen zich buiten kunnen navigeren, zoals Google Maps. In opdracht van Stichting Barthiméus hebben studenten van Avans in samenwerking met de organisaties Tapme en Movin een app voor een ‘mobile device’ ontwikkeld die er voor zorgt dat blinden en slechtzienden ook binnen kunnen navigeren.

Deze app wijst niet alleen de weg via een door de gebruiker te kiezen stem, maar attendeert je ook nog op bepaalde zaken waar iemand tegenaan zou kunnen lopen. Bijvoorbeeld een brandblusser die een obstakel vormt in een lange gang . De app werkt zo dat die met bluetooth verbinding maakt met ‘Ibeacon devices’ die in het pand zijn gemonteerd.

“Deze app helpt mij erg in de dagelijkse praktijk. Met dit idee kan ik voor het eerst helemaal zelfstandig over het Barthiméusterrein heen navigeren”, stelt een blinde deelnemer aan een test van de app.

App meldt slecht begaanbare wegen voor rolstoelen

Hulpverleners van mensen met een rolstoel kunnen met deze app meteen een slecht begaanbare weg melden bij de gemeente, zoals een hoge stoeprand of kuilen in de weg. De gebruiker maakt een afbeelding en de app stuurt deze direct door naar de betreffende gemeente. Alle meldingen worden verzameld om zo later bij google maps aangeleverd te kunnen worden.

Stichting de Zonnebloem gaf studenten de opdracht om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van een app die rolstoelers ondersteunt wanneer zij zich op de openbare weg begeven. De Zonnebloem is erg tevreden over de app die uiteindelijk is afgeleverd en stelt dat ze het eindproduct willen door ontwikkelen.

Muziekapp tegen depressieklachten

Deze app is vooral bedoeld voor mensen met depressieve klachten. De muziekapp herkent de stemming waarin een persoon verkeert en weet welke muziek diegene daarbij wenst te horen. Op deze manier kan de juiste voorkeursmuziek helpen de gebruiker bij bepaalde stemmingen te steunen.

De muziekapp met stemmingsvoorkeur is gemaakt in opdracht van Sogeti en Tweakers en is onderdeel van ProjectB, waarin studenten van diverse onderwijsinstellingen apps ontwikkelen. De Avansstudenten die de app bedachten zijn met hun idee derde geworden in de wedstrijd.