Artikel Trouw over gepast einde voor demente moeder

Euthanasie, en al helemaal bij dementie, is een complex proces, blijkt uit een artikel in Trouw. Hierin gaat lector Michael Echteld in gesprek met de directeur van de Academie voor Gezondheidszorg van Avans over diens demente moeder.

Michael Echteld, lector Zorg rond het Levenseinde doet onderzoek. In de eerste plaats niet naar euthanasie, maar naar palliatieve zorg. Hij vertelt: "Hedzer Schotsman, directeur van de Academie voor Gezondheidszorg, vertelde mij over zijn demente moeder die voor haar ziekte een euthanasiewens had voor deze situatie. Wat mij opviel was dat bij haar huidige behandeling niet is gekeken naar wat zij wilde. Hoe is en was zij als mens, wat waren haar wensen? Dat zijn we gewend bij zorg, ook in de palliatieve fase."

Door dit gesprek met Echteld ging Schotsman ook denken aan de taak van de hogeschool. “Dat overkoepelende perspectief waarin ook de wens van de patiënt aan bod komt is hard nodig. Dat is ook de boodschap die wij onze studenten moeten meegeven. Ik denk dat we aan de komende generatie moeten overdragen dat dit soort overwegingen steeds vaker zullen spelen. Dat je daar iets op moet bedenken. Niet door te zeggen dat het ene perspectief juister is dan het andere.”

Lees het hele artikel in Trouw