Student Alex tovert regendruppels om in gin-tonic

Wat zou jij doen met regenwater? Alex van Wijk, vierdejaarsstudent Commerciële Economie in Breda en medestudenten maken er gin-tonic van. Hemels Citrus gin-tonic met tonen van yuzu, limoen en citroen om precies te zijn.

Lees hier het artikel van Punt

“Afgelopen zomer ontdekte ik eindelijk de gin-tonic hype. Overal waar ik kwam, bestelde ik er een”, vertelt Alex enthousiast. Na de zomer startte hij met de minor ondernemerschap aan de Hogeschool van Amsterdam. Tijdens een gastcollege van bierbrouwerij Hemelswater, een bedrijf dat bier brouwt van regenwater, werd de vraag gesteld wat hij zou doen met regenwater. Een simpele vraag voor Alex: gin-tonic maken. “Realiseer het maar, zeiden ze.”

De daken op

De gin-tonic liefhebber bundelde zijn krachten met drie studenten van de Hogeschool Utrecht, Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam en kreeg hulp van Hemelswater. Het basisingrediënt, regenwater, voor de gin-tonic wordt opgevangen in grote tonnen op de daken van het Volkshotel en de Intratuin in Amsterdam.

Met wat regenwater uit de tonnen zaten Alex en zijn groepsgenoten op een maandagochtend bij een distilleerderij. “De distilleerder ging aan de slag met reageerbuisjes en pipetjes. Een paar druppeltjes van dit, een paar druppeltjes van dat.” Tot de perfecte samenstelling werd gevonden voor drie potentiële Hemels gin-tonics: munt, citrus en een neutrale smaak.

Tonen van limoen, citroen en yuzu

De studenten trokken het centrum van onze hoofdstad in met de drie samples om het winkelende publiek een smaak uit te laten kiezen. “De citrusversie met tonen van limoen, citroen en yuzu, een Japanse citrusvrucht, was de meest toegankelijke en kreeg veel positieve reacties.”

Vlotte doelgroep

De nieuwe gin-tonic in een flesje slaat aan, het is bezig met een rappe opmars in Amsterdam en Leiden. Van de 2.000 liter geproduceerde gin-tonic is afgelopen maand al meer dan 1.000 liter verkocht. Het staat op de kaart van vijf populaire horecagelegenheden waaronder het Conservatorium Hotel. “Bij die hippe horecagelegenheden zit ook onze doelgroep. Duurzaamheid en een goed productverhaal spreekt hen aan.” Er lopen momenteel gesprekken voor meer verkooppunten. “Nu zit onze gin-tonic in flesjes van 33cl. Maar we willen ook kleinere flesjes van 25cl. Voor in minibars van hotels.”

Alex’ liefde voor gin-tonic werkt aanstekelijk: “In mijn feedback van de minor stond: door zijn passie en motivatie zijn er nu nog drie extra gin-tonic liefhebbers bij.”

www.hemels-gintonic.n