Avansstudenten drukken flinke stempel op programma Cultuurnacht

Studenten van Avans zijn dit jaar weer volop vertegenwoordigd onder de deelnemers van de Bredase Cultuurnacht op 27 januari. De opening van de Cultuurnacht, een expo met meeslepende verhalen op het centraal station, fine art in de grote hal van Electron en nog veel meer andere kleine initiatieven: het is allemaal in de handen van studenten van Avans Hogeschool en de kunstacademie AKV|St.Joost.

Reis door sterrenstelsel

16 studenten Ruimtelijk Ontwerp van AKV|St.Joost verzorgen met de interactieve installatie NOVA de openingsact van de Cultuurnacht in skatepark Pier 15. NOVA is een splinternieuw sterrenstelsel. Amy Vorsselmans, een van de betrokken studenten, vertelt in Avans-tijdschrift Punt over de bijzondere ervaring voor bezoekers: “De bezoekers noemen we reizigers. De ruimte komt vol te hangen met grote bollen die licht geven wanneer je er met je smartphone op schijnt. Zo geven de reizigers hun eigen reis door NOVA vorm.” Het doel van NOVA is mensen aan het denken zetten: “De grootheid die de mens zichzelf heeft aangemeten, is niks in vergelijking met de gehele kosmos. We zijn maar een fractie.”

Onderdompelen in verhalen

Op het centraal station proberen studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design en AKV|St.Joost bezoekers volledig op te laten gaan in verhalen. Wie de Cultuurnachtroute ‘Franje’ volgt, komt de expo vanzelf tegen. Bezoekers worden aangemoedigd om met minimale middelen zelf een verhaal te maken, kunnen meedoen aan een virtualreality-experiment dat inspeelt op emoties als ongemak en melancholie of zoeken met pseudowetenschap, geloof en wetenschap hun ware ik.

Verhalen, film, expo

De Avansstudenten en -docenten duiken op nog veel meer plekken op. De grote hal van Electron wordt volledig gevuld door de expositie van masterstudenten Fine art van AKV|St.Joost. 14 kunstenaars presenteren de projecten waarmee ze hun langdurige onderzoeksperiode afsluiten. Gedurende de avond vinden verschillende interventies plaats in en rondom de tentoonstelling.

Bij kunstencentrum Nieuwe Veste duikt docent Abdol Motavassel op met zijn project Bring Your Own Beamer. Dyane Donck, alumnus en docent van AKV|St.Joost, is te zien op het centraal station met ‘Around us’, een samenwerking met Dansnest. Dyane liet zich door de culturele diversiteit van de nabije wijk Liniekwartier inspireren tot een compositie. Kijken en bekeken worden, dans en beweging vloeien in elkaar over bij de indringende muziek van Dyane. Wie op zoek is naar het sterkste verhaal van Nederland vindt dat wellicht bij de Tilburg Cowboys met docent Sander van Bussel in Café het Hijgend Hert. En wie dan even bij wil komen met een film kan rustig gaan zitten voor het filmprogramma in Chassé Cinema, georganiseerd door diverse oud-studenten van AKV|St.Joost.