Avansstudenten onderzoeken leegstand winkelcentra: ga voor pop-up stores, kunstenaars en luxe modezaken

Gezellig shoppen? Winkelcentra in Brabantse steden en dorpen zoals Aalst, Grave en Oss staan vast niet in je top drie. Veel leegstand, sfeerloos en een saai aanbod: dat werkt niet uitnodigend. En dat is niet anders voor vier studenten van de minor Research in Sustainable Business. Zij onderzochten de houdbaarheid van Brabantse winkelcentra in opdracht van het Lectoraat New Marketing.

Lees hier het artikel van Punt

Gewapend met een observatielijst trokken de studenten Boxtel, Oss, Veghel, Grave en Aalst-Waalre in. Op die observatielijst stonden alle kenmerken waaraan een succesvol winkelcentrum voldoet. Vierdejaarsstudent Bedrijfseconomie in Breda Juriaan Prijt: “Het was een soort checklist waarop we dingen konden afstrepen. De reden om deze plekken te onderzoeken is omdat het probleemkindjes zijn.” Vervolgens richtte hij en zijn medestudenten zich op Boxtel en Waalre voor een verdiepend onderzoek.

Treurigheid tegengaan

“De leegstand op deze plekken is heel sfeerbepalend. 85 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze sfeer belangrijk vinden. Leegstand nodigt niet uit om te shoppen.” Legt Carlet Bimbergen, vierdejaars Bedrijfseconomie in Den Bosch, uit. “In andere steden wordt de treurigheid tegengegaan met bijvoorbeeld pop-up stores. Andere panden worden gebruikt door kunstenaars”, vult Lieke Hettema aan, vierdejaarsstudent facility management aan de HAN in Nijmegen.

Bijzondere modezaken

Potentie is er in ieder geval zeker wel volgens hen. De eerste en belangrijkste stap: de centra moeten zich eerst focussen op de eigen inwoners. Lieke: “De bewoners van Boxtel gaan nu naar Eindhoven en Den Bosch, zij hebben geen binding met hun eigen stad.” Extra kansen liggen in het onderscheidende vermogen voor de stad. Haal geen ketens naar Boxtel, aldus Carlet: “Trek zelfstandige ondernemers naar het centrum met mode- en schoenenzaken in het hogere segment.”

Maar wie gaat ervoor zorgen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? De studenten lachen. “Dat is een goede vraag. Subsidiepotjes van de gemeenten? Of de pandeigenaren moeten de huur verlagen”, wordt er geopperd.

Interesse

Het onderzoek van de studenten heeft de aandacht getrokken van de provincie Noord-Brabant, die het rapport graag inziet. Eerst mogen de studenten hun bevindingen presenteren aan de gemeenten van Boxtel en Waalre, de stakeholders en centrummanagers. Juriaan: “Het is erg tof dat ons onderzoek niet ergens in een lade verdwijnt.”