Open College: Online verbonden

Kom op woensdag 18 januari van 19.30 tot 21.00 uur naar Avans Hogeschool in Breda. Het Open College is niet alleen voor studenten en voor professionals. Iedereen die meer wil weten over de digitale samenleving is welkom. Avans organiseert het Open College samen met BN DeStem. De toegang is gratis.

Druk op privacy

We leven in een open samenleving waarin bijna niets verborgen blijft. Dat biedt kansen. Denk aan meer transparantie in de politiek en in het bedrijfsleven. Of zorg op afstand zoals een webspreekuur bij de huisarts. Of online hulp door een verpleegkundige. Maar deze openheid heeft ook een keerzijde. Je maakt deel uit van wereldwijde platforms zoals Google, Twitter of apps waarvan je je de grootte nauwelijks kunt voorstellen. De razendsnelle ontwikkeling van digitale technologie is vaak moeilijk te volgen. Onze privacy staat onder druk. De veilige grens van je huis, je straat of je werk vervaagt.

Open en online in verbinding

De open samenleving stelt eisen aan je digitale weerbaarheid. Aan de mate waarin je je bewust bent van de gevolgen van je eigen online gedrag. Van wat je doet binnen sociale groepen. Dat zijn vaak niet alleen vrienden en familieleden. Maar ook collega’s, sportvrienden, buren of misschien wel gamevrienden in het buitenland.

We gebruiken sociale media die gericht zijn op het delen van emotie en het zoeken naar sociale verbinding. Nieuwe verbindingen ontstaan ook als waakzame burgers websites opzetten met open data. Bijvoorbeeld over Q-koorts of over geluidsoverlast in de wijk. De vraag is hoe open data en nieuwe technologie je online bewuster kunnen maken in dergelijke sociale groepen. Hierin geeft lector Ben Kokkeler tijdens het Avans Open College meer inzicht.

Over de spreker

Ben Kokkeler is lector Digitalisering en Veiligheid bij Avans Hogeschool. Daarnaast is hij als senior onderzoeker verbonden aan de Technopolis Group in Amsterdam. Deze groep is onderdeel van een netwerk van 8 Europese kantoren. Technopolis Group voert evaluaties uit op gebied van innovatie en technologie in opdracht van gemeenten, provincies, de Rijksoverheid en de Europese Unie.

Avans Open College

Avans heeft veel kennis in huis en deelt die graag met de wereld om haar heen. Daarom organiseren we het Avans Open College. Om te laten zien wat er binnen de muren van Avans gebeurt. De Avans Open Colleges vinden meerdere malen per jaar plaats. Iedereen met honger naar kennis is welkom. De toegang is gratis.

Informatie en aanmelden

Kom op woensdag 18 januari naar Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 in Breda. Vanaf 19.00 uur gaan de deuren open. De lezing start om 19.30 uur en eindigt om 21.00 uur. Aanmelden kan via deze link. Wacht niet te lang, want bij 120 bezoekers is de zaal vol.