Avans plaatst ’s werelds eerste brug uit biocomposiet

Het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences, opent donderdag 27 oktober op het terrein van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) ’s werelds eerste brug die volledig bestaat uit biocomposiet. De 14 meter lange brug over rivier de Dommel is het resultaat van een partnerschap tussen een groot aantal kennisinstellingen en bedrijven.

De brug blijft voor een periode van een jaar liggen. Met deze brug willen de initiatiefnemers de potentie aantonen van biocomposiet als een duurzaam alternatief voor bestaande milieubelastende constructiematerialen om zo de afhankelijkheid van eindige fossiele grondstoffen te verminderen.

Avanslector Biobased Bouwen Willem Böttger: “Naast dat de brug een grote mijlpaal is op milieutechnisch gebied, vind ik een van de belangrijkste aspecten dat zoveel verschillende  partijen hier samenwerken. Bij 2 universiteiten, 3 hogescholen, 3 ROC’s, meer dan 15 bedrijven, 2 gemeentes, de provincie en meer dan honderd studenten is het belang bio circulair te bouwen gezaaid. Op naar de oogstfase”.

Experiment
Vezels van hennep en vlas vormen de basis voor het brugmateriaal. Door de vezels om een kern van biologisch PLA-schuim (polymelkzuur) te plakken lukte het de bouwers om het biocomposiet te ontwikkelen. En door met van een vacuüm een biohars in de vezelpakketten te zuigen, ontstond na uitharden een zeer sterke brugligger. Met behulp van 28 sensoren is het de bedoeling om tijdens het experiment de doorbuiging van de brug te meten.

Samenwerking
De brug is het resultaat van het 4TU Lighthouse onderzoeksproject ‘B3: Fully Bio-Based composite pedestrian Bridge’. Partners hierin waren TU/e (vakgroep Innovative Structural Design), TU Delft, composietbedrijf NPSP, het Centre of Expertise Biobased Economy, een samenwerkingsverband tussen Avans Hogeschool en HZ University of Applied Sciences en SPARK in Rosmalen. Het project is mede gefinancierd door Stichting Innovatie Alliantie (SIA).