Studenten en bewoners AZC bouwen samen

Drie gebouwen van strobalen staan deze week op het terrein tussen Avans Hogeschool in Tilburg en het naastgelegen AZC. Een groep docenten maakte voor de zomer de eerste plannen om in de eerste schoolweek samen met de bewoners van het AZC iets bijzonders neer te zetten. Dat is gelukt: ieder gebouw heeft zijn eigen verhaal.

De bewoners van het AZC maakten de ontwerpen voor de gebouwen. Samen met docenten en onderzoekers van het expertisecentrum Duurzame Innovatie pasten studenten van de minor architectuur de ontwerpen aan om ze ‘bouwbaar’ te maken. Binnen twee dagen toverden de studenten en de bewoners van het AZC een stapel van 800 strobalen om in 3 gebouwen. Vrijdagmiddag opent Paul Rüpp, voorzitter van het College van Bestuur, de bouwwerken in gezelschap van de AZC-bewoners en studenten.

Pater van der Lugt

Ieder gebouw heeft zijn eigen verhaal, maar een van de gebouwen heeft een wel heel bijzondere achtergrond. Dr. Jameel Hadidi ontwierp dit gebouw. In het van buiten simpele gebouwtje gaat een donker doolhof schuil dat de bezoeker leidt naar een bijzondere plek in het middel van het bouwsel. Een reis van het licht, door het donker en weer terug het licht in.

Zijn idee komt niet zomaar ergens vandaan: zijn inspiratie haalde hij uit de jaren waarin hij samen met de in 2014 in Homs vermoorde Nederlandse pater Frans van der Lugt en Italiaanse pater Paolo Dall'Oglio werkte aan de wederopbouw van het kloostercomplex Mar Moussa. Samen wilden zij er een plek van gesprek voor mensen van alle religies van maken. Die plek is door de oorlog onbereikbaar geworden, maar met het kleine bouwsel van strobalen wil Jameel Hadidi een ode brengen aan de twee paters en hun initiatief. Het ontwerp van het gebouwtje is dan ook gebaseerd op een meditatieplek in het kloostercomplex.

Avansbrede minor rond vluchtelingenproblematiek

In Avans-tijdschrift Punt licht één van de docenten de context van het project toe: “De Academie voor Bouw & Infra heeft het initiatief genomen tot een Avansbrede minor rondom vluchtelingenproblematiek”, vertelt docent Eefje Hendriks. Zo zijn er verschillende studenten die voor hun afstuderen een ontwerp maken voor tijdelijke en permanente huisvesting van statushouders en vluchtelingen. “Maar ook een opdracht als deze past natuurlijk prima in zo’n minor. Eerste- en tweedejaarsstudenten Bouwkunde en studenten van de minor Architectuur hebben de afgelopen dagen de asielzoekers geholpen met het stabiel maken van de ontwerpen en de bouw van de constructies daarnaast hebben ze ook de veiligheid bekeken.”