Interesse auto-industrie in 'laadpaal' studenten

Alain de Schutter van de opleiding Commerciële Economie op Avans Hogeschool en Aarnoud van Beelen van de HZ University of Applied Sciences ontwikkelden in opdracht van het bedrijf TecforRec een ondergrondse oplaadvoorziening voor elektrische auto’s. Inmiddels tonen diverse gemeenten en de auto-industrie interesse in de zogeheten Streetplug. En de bedenkers sleepten een nominatie in de wacht voor de Accenture Innovation Award 2016.

Het elektrisch rijden bevindt zich wereldwijd in een stroomversnelling. Bijna iedere autofabrikant heeft tegenwoordig een elektrische variant op de markt gebracht. De laadvoorzieningen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Daarom kreeg TecforRec 1,5 jaar geleden van de gemeente Venlo de vraag om een niet zichtbare laadvoorziening te ontwikkelen.

Maatwerkoplossing

Van Beelen en De Schutter zijn beiden in juli afgestudeerd en intussen in dienst van TecforRec. Eerstgenoemde was tijdens zijn afstudeerstage verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en de oud-Avansstudent onderzocht de bedrijfseconomische potentie van de Streetplug.

“We zijn dus direct aan de slag gegaan met de maatwerkoplossing en al snel was het eerste ontwerp een feit. Nadat ons allereerste prototype van roestvrij staal ontwikkeld was, waren er naast de gemeente Venlo direct een aantal andere gemeenten met interesse in deze ondergrondse laadvoorziening”, stelt De Schutter.

Eenvoud

Volgens hem zit de kracht van de Streetplug in de eenvoud van een ondergrondse laadvoorziening in combinatie met de enorme technische uitdagingen die met de ontwikkeling van het innovatieve product overwonnen zijn.

Vanaf het moment van introductie van het prototype tijdens de Ecomobielbeurs in 2015 ging het erg snel. Zo hadden verschillende toonaangevende autofabrikanten direct interesse in het product. “Dus wat begon als een maatwerkoplossing voor 1 gemeente is inmiddels een innovatie met internationale potentie”, aldus een trotse De Schutter. “En nu zijn we ook nog eens genomineerd voor de Accenture Innovation Award. Dat is fantastisch. Er kan op ons gestemd worden.”

Kijk voor meer informatie over het product en een video met meer over de werking op streetplug.nl.