20 nieuwe souvenirs voor werelderfgoed Nederland

Een souvenir is een kleine hommage aan ‘iets’ dat je nergens anders ter wereld kan vinden. Toch zijn veel souvenirs vaak niet meer dan traditionele, ouderwetse prullen. Het werelderfgoed in Nederland verdient beter. Daarom vroeg Erik Kessels, gastcurator UNESCO Werelderfgoed Nederland 2016, 60 studenten van Avans Hogeschool en SintLucas om nieuwe souvenirs te bedenken voor de tien werelderfgoederen in Nederland. Het resultaat: 20 nieuwe souvenirs die door het hele land te zien zijn in het speciaal ontworpen Souvenir Huisje van Erik Kessels.

In het Souvenir Huisje maak je op een nieuwe manier kennis met de tien werelderfgoederen: Schokland en omgeving, Stelling van Amsterdam, Molencomplex Kinderdijk-Elshout, Willemstad Curaçao, ir. D.F. Woudagemaal, Droogmakerij De Beemster, Rietveld Schröderhuis, Waddenzee, Grachtengordel Amsterdam en Van Nellefabriek.

Vieze sokken en onderlopende horloges

10 van de 20 nieuwe souvenirs zijn bedacht door studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design van Avans Hogeschool. Simon van Nispen ontwierp voor de Amsterdam grachtengordel een smeertrapper om je fietsketting gesmeerd te houden. De Stelling van Amsterdam – een verdedigingslinie die onder water gezet kon worden - wordt door Marijn Willemse en Jordy Moerland geëerd met een horloge dat ieder uur onder water loopt. Joris Wijnen vangt een uniek stukje erfgoed in zijn souvenir: het klimaat van Curaçao.

Het Rietveld Schröderhus kreeg maar liefst 3 Avans-souvenirs. Marijn Willemse en Jordy Moerland maakten een soundtrack voor het huis. Max Castelein maakte een serie stickers waarmee je je eigen Rietveld-stijl creëert. En Sarah Lieben & Suzanne Jacobs maakten de Rietveld Slippers´: het meest oncomfortabele schoeisel ooit. Maar wel in de stijl van ´De Stijl´. De soberheid van het ontwerp zou Truus Schröder, opdrachtgeefster van het Rietveld Schröderhuis, zeker kunnen waarderen.

Voor de Waddenzee ontwikkelden Sarah Lieben en Suzanne Jacobs ’s werelds eerste souvenir om weg te gooien! Deze origineel in de Waddenzee gevonden rotzooi mag thuis direct de prullenbak in. Ook voor de Kinderdijk gingen de studenten Communication & Multimedia Design aan de slag: de yoga molendans van Lucas Westerweele combineert de bewegingen van de molen met yoga-technieken.

Tot slot nog twee souvenirs voor het unieke natuur- en cultuurgebied Schokland. Kimberly Kluskens en Remon Meleboer ontwierpen de Schokland Sokken: schone sokken met een modder-opdruk. Het natuurgebied wil nog wel eens voor vieze sokken zorgen. Dezelfde studenten maakten ook de ‘naturals from Schokland’. De Schoklandse bodem heeft namelijk meer schatten te bieden dan archeologische vondsten. Een gezichtsmasker van keileem, een handlotion van onkruid en een lippenbalsem van zeezout uit Schokland bijvoorbeeld.

Avansdocenten Gé Smit, Thijs Eerens en Jeroen Tebbe begeleidden de grote groep studenten die voor Erik Kessels aan de slag ging.

Het Souvenir Huisje gaat vanaf nu op tournee. Bekijk hier de route langs het werelderfgoed in Nederland. Hier meer informatie en beeldmateriaal in hoge resolutie.