Station Breda omgetoverd tot interactief festivalterrein

Het centraal station in Breda is van 17-19 juni één groot interactief festivalterrein. Op bijna 1400m2 exposeren studenten Communicatie en Multimedia Design van Avans 24 interactieve installaties. Ze laten bezoekers nieuwe technologie ontdekken, wegdromen bij virtual reality installaties of heel even de baas zijn over de natuur door een mini-tornado te veroorzaken.

Sander Biemans is één van de organisatoren van het festival: ‘We willen van het station een plek maken om te springen en rennen, te ontdekken en uit te vinden. We hebben de afgelopen weken keihard gewerkt om een bijzondere ervaring neer te zetten en we hopen dat er veel mensen komen om zich te laten verbazen. We hopen dat werkend Breda vrijdag een kijkje komt nemen. Zaterdag en zondag is er ook volop leuks te doen en te beleven voor gezinnen met kinderen.’

Wat valt er te ontdekken? Voelen hoe het is om energie af te geven aan een ander organisme, bijvoorbeeld. De installatie ‘Vida’ laat bezoekers ervaren hoe het is om nieuw leven op te wekken en geeft dit letterlijk in eigen handen. Of ontdekken wat er gebeurt als ineens de controle wegvalt met ‘Slimmer aan de binnenkant’. Wat ben je bereid te doen om de controle terug te krijgen en weet je je hoofd koel te houden? Of meemaken hoe de lijn tussen realiteit en fictie vervaagt virtual reality-ervaring ‘Leap’.

Mens en machine

Deel van de opdracht voor de studenten is om te onderzoeken hoe we zorgen dat nieuwe techniek ons ten dienste staat. We willen er geen slaaf van worden. Wat moet er veranderen aan de machines én aan de mens om dit voor elkaar te krijgen? Met de installaties geven de studenten een voorproefje van hoe de interactie zal zijn tussen mens en de machines van de toekomst.

Internationaal festival Playgrounds

Voor de studenten staat er de komende dagen bovendien nog wat extra’s op het spel: de installaties die tijdens het festival het beste beoordeeld worden, mogen naar het Playgrounds International Digital Arts Festival in Breda. Playgrounds toont nieuwe en relevante ontwikkelingen op het gebied van digitale en post-digitale beeld.

Praktische informatie

Het interactieve festival is te bezoeken op vrijdag 17 juni van 16:00 tot 18:00 en zaterdag 18 en zondag 19 juni van 12:00 tot 18:00. Entree is gratis. Locatie: Centraal station Breda, Gravinnen van Nassauboulevard 4.