Kunstprijzen Jheronimus Award en JBZ Award voor Raquel Vermunt en Leandra du Pau

Raquel Vermunt, student Beeldende Kunst en Leandra du Pau, student Illustratie bij AKV|St.Joost Den Bosch zijn tijdens de eindexamenceremonie op donderdag 30 juni uitgeroepen tot prijswinnaars van respectievelijk de Jheronimus Award en de JBZ Award. De winnaars krijgen beiden een bedrag van € 2.500,-. Raquel Vermunt ontving de Jheronimus Award uit handen van Huib van Olden, wethouder Cultuur van de gemeente ’s-Hertogenbosch. Marcel Visser lid Raad van Bestuur Jeroen Bosch Ziekenhuis, reikte de JBZ Award uit aan winnaar.

Raquel Vermunt

De gemeente Den Bosch reikt de Jheronimus Award - voorheen Lucasprijs - jaarlijks uit aan de student met het beste afstudeerwerk van AKV|St.Joost in ‘s-Hertogenbosch. Het werk van beeldend kunstenaar Raquel Vermunt is conceptueel en verlangt iets van de toeschouwer. Ze geeft geen context en zet de kijker aan het werk. De beelden samen vormen de ruimte tot een nieuwe compositie. De jury over het werk van Vermunt: “Het beeld werkt hypnotiserend en toont de kwaliteit van abstractie. Een voorbeeld van daadkracht is het plaatsen van een muur met een raam op een plek waar eerder een doorgang was. Een fysieke ‘still’. De maker heeft een enorme eigenheid waarbij de werken zich heel goed tot elkaar verhouden. Het werk heeft een poëtisch karakter, waarbij de tijd verstrijkt en een diepere laag aanboort. Daardoor bezit het werk een museale kwaliteit.”

Genomineerden

Raquel Vermunt is gekozen uit een totaal van drie genomineerden, die tijdens het eindexamen werden geselecteerd door externe deskundigen. De overige genomineerden waren: Kevin Scholtze, student Illustratie, en Rozemarijn Oudejans, student Grafisch Ontwerp.

Jury

De jury bestond dit jaar uit voorzitter Femke den Boer, directeur van de kunstacademie AKV|St.Joost, en twee gerenommeerde deskundigen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving: Ivonne van de Velden, coördinator en curator Beeldende Kunst Willem II fabriek, en Sjef Kuijsters, directeur van bureau TWAALF en voorzitter van City of Imagineers.

Leandra du Pau

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) reikt voor de vijfde keer de JBZ Award uit, een aanmoedigingsprijs voor beginnend beeldend talent. Leandra du Pau deed voor haar afstudeerproject onderzoek naar haar eigen behoefte aan geborgenheid. Dat onderzoek werkte ze uit in haar beeldverhaal ‘Slaap’ dat de lezer een aangenaam gevoel wil geven. De jury over het werk van de winnaar: “Haar onderzoek naar haar eigen behoefte aan geborgenheid heeft zij goed doordacht. Het onderwerp ‘slaap’ heeft zij op een aangename wijze verbeeld met behulp van risodruk. Deze bijzondere techniek vereist een structurele aanpak. Iedere kleur wordt gedrukt met een afzonderlijke drukgang. Bovendien viel Du Pau op door haar bevlogen persoonlijkheid. Ze realiseerde op eigenzinnige wijze haar andere project ‘Solitude’ in de vorm van een wollen deken met een geluidsopname over onder meer de ervaringen van de poolreiziger Amundsen. Du Pau laat met dit project zien dat ‘het alleen zijn’ ook een positieve ervaring kan zijn. Du Pau’s project overstijgt het eigen vakgebied van illustratie en raakt aan de beeldende kunst. De jury wil nadrukkelijk deze eigenzinnigheid belonen. Die eigen wil onderstreept niet alleen de artistieke ernst van Du Pau’s onderzoek maar bovenal het persoonlijk engagement van deze student. Zij durft buiten de gebaande paden te denken en bewegen!”

Genomineerden

AKV|St.Joost had voor de selectie van de JBZ-Award kunstenaars voorgedragen uit verschillende disciplines. Daaruit selecteerde de jury van de JBZ Award kandidaten voor de prijs. De overige twee genomineerden waren: Annelies van Voorst, student Illustratie en Hedri Kool, student Beeldende Kunst. De jury heeft besloten om de 3 genomineerden in de gelegenheid te stellen om geselecteerd werk te exposeren op de Boulevard van het JBZ ziekenhuis. Deze expositie is te zien vanaf 15 juli tot en met 27 september 2016.

Jury

De jury van de JBZ Award 2016 bestond uit Jean-Marc Reinold, voorzitter kunstcommissie, Oscar Schrover, artistiek leider en curator Kunsthal, Den Bosch en Thom Brand, winnaar JBZ-Award 2015

Eindexamenexpositie

LAUNCH 2016 is gratis toegankelijk en te bezichtigen van zaterdag 2 juli tot en met woensdag 6 juli van 11.00 tot 18.00 uur. Op maandagavond is de academie in Den Bosch geopend tot 20.00 uur. Op dinsdag 5 juli is de Bredase academie te bezoeken tot 20.00 uur.