Fullsize teststuk voor eerste biocomposiet voetgangersbrug van de wereld gereed

Vijftig studenten van Avans Hogeschool hebben een test-onderdeel van 2 meter gemaakt voor een volledig uit biocomposiet bestaande voetgangersbrug. De uiteindelijke voetgangersbrug wordt 14 meter lang en is een wereldprimeur. In oktober wordt de brug geplaatst, over de rivier de Dommel, op het terrein van de TU Eindhoven. De brug is het resultaat van het 3TU-onderzoeksproject Lighthouse.

De studenten bouwen de nieuwe voetgangersbrug volledig van vlas- en hennepvezels met biohars rond een kern van bio-based PLA-foam. De bouw van zo’n biocomposiet-brug is een wereldwijde primeur en vindt plaats in de hal van het Centre of Expertise Biobased Economy-lectoraat Biobased Bouwmaterialen bij Spark Rosmalen.

Bij de productie van het test-brugonderdeel dat nu is afgerond zijn verschillende vacuüm-injectie productiemethoden getest. Vacuüm-injectie is een composietproductiemethode waarbij de hars door middel van vacuüm in de vezelpakketten wordt gezogen. Ook is de voorgenomen productieaanpak op haalbaarheid getest. Daarbij kijkt het team naar de opbouw van de laagdiktes, lijmverbindingen, verven, de warmteontwikkeling in de uithardende biobased hars en de snelheid van de vacuüm-injectie.

Samenwerking TU/e, TU Delft, NPSP en Avans

De brug is het resultaat van het 3TU Lighthouse onderzoeksproject "B3: Fully Bio-Based composite pedestrian Bridge”. Het projectconsortium voor dit project is samengesteld uit TU Eindhoven (projectleider), TU Delft, NPSP bv en het Centre of Expertise Biobased Economy van Avans. Het 3TU project is een spin-off van het al langer lopende, via de SIA gefinancierde, Biobased brug onderzoeksproject (www.biobasedbrug.nl) van o.a. de hogescholen Inholland en Avans, de TU/e en diverse innovatieve mkb-ondernemers.

Het 3TU.Bouw Lighthouse subsidieprogramma beoogt met ‘seed money’ projecten te financieren en zodoende het – onterechte – imago van de bouw als conservatieve en weinig innovatieve sector met aansprekende projecten van een contrapunt te voorzien.

TU/e tekende voor de optimalisatie van het constructief ontwerp door gebruik te maken van verschillende vezelrichtingen en materiaaldiktes en nieuwe topologische optimalisatietechnieken. Het definitief ontwerp is nu gereed en het aanvraag- en goedkeuringstraject bij de gemeente Eindhoven is gestart. Met dit testmodel komt de productie van de voetgangersbrug een belangrijke stap dichterbij.