Radicalisering, het is maar hoe je het bekijkt

De term radicalisering roept direct associaties op met religie en terreur. Onder andere gevoed door de media. Zo delen deskundigen en politici via televisie, radio, kranten en sociale media dagelijks hun visie. Daardoor is het regelmatig onderwerp van verhitte discussies, waarin enige nuance vaak onderbreekt. Want wat is radicalisering eigenlijk? En wat kan de gewone burger doen tegen radicalisering? Dat is op Avans Hogeschool onderwerp van gesprek tijdens de jubileumeditie van de Academielezing op woensdagavond 16 maart.

Avans heet iedereen met interesse in het onderwerp radicalisering welkom tijdens de Academielezing. Om te luisteren en met elkaar van gedachten te wisselen over dit actuele thema. En om te onderzoeken hoe we ons meer met elkaar kunnen verbinden in een radicaliserende samenleving. Een samenleving, waarin scherpe en harde tegenstellingen steeds meer de boventoon voeren.

Verschillende perspectieven

Senior projectmanager van de Academie voor Veiligheid en Bestuur, Ad Schenkels, belicht verschillende aspecten van het veel besproken onderwerp radicalisering. Hij gaat de uitdaging aan om samen met zijn publiek radicalisering vanuit diverse perspectieven te leren begrijpen.

Studenten in project rond radicalisering

Gülsüm Isleyen, docent van de Academie van Bestuur, is samen met Schenkels initiatiefneemster van De Dialoog. Een nieuw project van Avans rond het thema radicalisering. Isleyen en de bij het project betrokken studenten nodigen alle aanwezigen uit om met elkaar in gesprek te gaan. Ook na afloop van de lezing is er volop gelegenheid om na te praten.

Informatie en aanmelden

De Academielezing van woensdag 16 maart is bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 in Breda. Vanwege het 5-jarige jubileum opent bestuursvoorzitter Paul Rüpp deze speciale editie van de Academielezing. BNDeStem doet verslag van de avond.

De toegang is gratis. Inloop is vanaf 19.00 uur met koffie en thee. De lezing start om 19.30 uur en eindigt om 21.00 uur. Vanwege de grote belangstelling is aanmelden helaas niet meer mogelijk.

De Academielezing

De Avans Academielezing is een lezing voor iedereen met een honger naar kennis. Avans heeft veel kennis in huis en wil die kennis graag delen met de wereld om haar heen. Om te tonen wat binnen de muren van Avans gebeurt, want Avans staat midden in de maatschappij. De Academielezing vindt maandelijks plaats en belicht steeds een ander thema.