Kunststudenten projecteren carnavalsoptocht op Spanjaardsgat

Op de oude stadsmuur Spanjaardsgat in Breda is tijdens carnaval een animatieoptocht te zien, getekend door achttien derdejaarsstudenten Animatie van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost.

Punt interviewde een van de studenten die meewerkte aan de animatie.

De studenten werden benaderd door gemeente Breda met de vraag of ze een animatie konden maken voor de kale muren in de binnenstad. Yentl van der Voort, één van de animatoren: ‘De gemeente had al een duidelijk beeld van wat ze wilde. Het moest een parade worden met een knipoog naar carnaval, maar liever niet met clowns en piraten. We mochten onze eigen karakters creëren.’

Eigen animaties

Eerst onderzochten de animatoren de technische kant. Hoe snel moesten de animaties bewegen om in een optocht te lopen? Yentl: ‘Daarna ging iedereen aan de slag met zijn eigen karakter. Sommigen hebben een 2D-animatie gemaakt, anderen 3D. De mijne is een groen/blauwe walvis.’ Op een maquette van Spanjaardsgat konden de studenten het bewegende beeld alvast in het klein projecteren.

Speelse parade

Daarna was de taak aan Yentl om alle animaties achter elkaar te monteren. ‘Ik was in het begin wel bang dat het rommelig zou worden. Uiteindelijk bleek dat alle karakters op hun eigen tempo lopen, waardoor ze elkaar soms inhalen, maar het is nu een hele speelse parade geworden. We zijn blij het resultaat.’

De animatie zelf bewonderen? De parade is sinds donderdag tot aan het einde van de carnavalsperiode te zien op het Spanjaardsgat vanaf het moment dat het donker wordt. Of bekijk alvast een voorproefje.