Landelijke studentenorganisatie ISO benoemt Bas Vogelvang tot Lector van het jaar

Bas Vogelvang is door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en nieuwssite Science Guide benoemd tot Lector van het jaar 2015-2016. Bas Vogelvang is lector Reclassering en Veiligheidsbeleid bij Avans Hogeschool. Zijn praktijkgericht onderzoek heeft bijgedragen aan de uitvoer van de Europese beleidsagenda reclassering in het werkveld. Ook ontwikkelde hij reclasseringsonderwijs dat nu in veel landen toonaangevend is.

Ine van Zon, manager van  het Expertisecentrum Veiligheid: ‘De kracht van Bas Vogelvang is dat hij met zijn onderzoek aansluit bij de behoeften van het werkveld en de beleidsagenda van de Europese Commissie.

Zedendaders laten terugkeren in de samenleving

Een voorbeeld van de grote impact van het onderzoek van Bas Vogelvang en de docenten en onderzoekers in zijn kenniskring is het project ‘Circles of Support and Accountability’ (COSA). COSA is een methode om zedendaders veilig te laten terugkeren in de maatschappij. Het voornaamste doel van COSA is nieuwe slachtoffers voorkomen. Een groep vrijwilligers ondersteunt een veroordeelde zedendelinquent bij de terugkeer in de samenleving. Een kring van beroepskrachten zoals een psychiater, een wijkagent en vertegenwoordiging van het OM begeleidt de vrijwilligers daarbij.

Deze bewezen effectieve methode – in 1994 ontstaan in Canada – is op initiatief van Bas Vogelvang in 2009 in Nederland ingevoerd, in samenwerking met Reclassering Nederland. Inmiddels zijn in heel Nederland 75 cirkels met meer dan 200 vrijwilligers opgestart. Daarnaast heeft het lectoraat de COSA-werkwijze in diverse andere Europese landen geïntroduceerd.

Internationaal onderwijs

Naast het werk aan COSA maakte Vogelvang ook indruk in Europa met de ontwikkeling van nieuw onderwijs rond reclasseringswerk en het gevangeniswezen. Hij ontwikkelde onderwijs voor zowel de beroepspraktijk, het hoger beroepsonderwijs en het universitaire onderwijs. Hij bracht hiervoor een consortium samen van experts uit Nederland, Frankrijk, Noorwegen, Letland, Roemenië, Schotland, het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Het resultaat is een internationale minor en een digitaal leerplatform. Het project Criminal Justice Social Work (CJSW) is door een panel van experts van het Directoraat-generaal Onderwijs en Cultuur van de Europese Commissie geselecteerd als ‘success story’.

Onderzoek met docenten, studenten en praktijk

Het lectoraat Reclassering & Veiligheidsbeleid is een samenwerking tussen Avans Hogeschool en de 3 Nederlandse reclasseringsorganisaties. Sinds zijn aantreden als lector bij Avans heeft Vogelvang onderzoeksprojecten van 25 docenten van Avans en 5 medewerkers van Reclassering Nederland begeleid. In totaal studeerden 64 studenten bij het lectoraat af.

Lector van het jaar 2015-2016

ISO en Science Guide zochten voor de verkiezing ‘Lector van het jaar’ naar een lector met een sterke Europese dimensie. Dit naar aanleiding van het Nederlands EU-voorzitterschap in het eerste half jaar van 2016. Het ISO is de grootste landelijke studentenorganisatie van Nederland en behartigt de algemene belangen van bijna 700.000 studenten aan universiteiten en hogescholen. Samen met nieuwssite Science Guide organiseren zij jaarlijks de verkiezing Lector van het Jaar. Bij de ‘Dag van de Excellentie’ op 22 januari maakten zij de winnaar van 2015-2016 bekend. Naast Bas Vogelvang waren Harriët Jager-Wittenaar en Marca Wolfensberger Hanzehogeschool Groningen en Mariska van der Giessen van Fontys genomineerd.

Over praktijkgericht onderzoek

Bij Avans Hogeschool doen meer dan 25 lectoren praktijkgericht onderzoek. Ze doen dat samen met docenten en studenten. Ze werken met partners uit de praktijk aan actuele onderwerpen en concrete vraagstukken. De maatschappij krijgt antwoorden op vragen, docenten vergaren nieuwe kennis en studenten ontwikkelen een onderzoekende houding.