Academielezing: De maatschappelijke rol van de kunstenaar

Kunst beïnvloedt de maatschappij en vice versa. Tijdens de Avans Academielezing op woensdagavond 18 november vertelt Avansdocent Rob Leijdekkers de bezoeker over de betekenis van de kunstenaar en de rol van zijn kunstwerken voor de samenleving. Hij laat de bezoekers aan de hand van kunstwerken van alumni van AKV|St. Joost ervaren hoe zij anders naar kunst kunnen kijken. En de werken in perspectief van maatschappelijke veranderingen plaatsen.

Leijdekker geeft uitleg over de verschillende posities van de kunstenaar in de maatschappij. Vanuit 4 verschillende types kijkt hij naar de betekenis van het kunstenaarschap en de kunstwerken. Bijvoorbeeld de poëtische rol van de kunstenaar. Dit is het romantische beeld van de kunstenaar in zijn atelier, zoals de Amerikaanse schilder, beeldhouwer en fotograaf Cy Twombly. De tweede kunstenaar werkt vanuit het materiaal dat hij gebruikt. Het derde type dat benoemd wordt is de sociale kunstenaar. Hij werkt vanuit engagement, zoals de maatschappijkritische Zwitserse kunstenaar Thomas Hirschhorn. En bij het laatste type wordt de kunst zelf als bron gebruikt voor de kunsten.

Aan de hand van werken van hedendaagse kunstenaars en oud-studenten van AKV|St. Joost, zoals Hedwig Houben, Emma van der Put en Joost Krijnen, verduidelijkt Leijdekkers de verschillende typen kunstenaars en hun werk. Hij laat het publiek meedenken en bespreekt met hen de kunstwerken.

Over de spreker

Rob Leijdekkers is kunstenaar en docent beeldende kunst aan AKV|St. Joost. Leijdekkers werkt veel in opdracht in Denemarken en in Nederland. Daarnaast is hij mentor voor afgestudeerde kunstenaars.

De Avans Academielezing

Aanmelden kan via het aanmeldformulier.

Inloop met koffie en thee is om 19.00 uur, de lezing start om 19.30 uur en is om 20.30 uur afgelopen. Locatie: Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 Breda

De Avans Academielezing is voor iedereen met een honger naar kennis. De Academielezing vindt meerdere malen per jaar plaats bij Avans Hogeschool in Breda en is gratis toegankelijk.