200 kinderen bouwen legorobots bij Avans

Ruim 200 kinderen tussen de 9 en 14 jaar strijden op vrijdag 27 november met hun eigen legorobot in de regiofinale West-Brabant van de First Lego League. 25 teams van 17 scholen uit West-Brabant betreden de wedstrijdarena bij Avans Hogeschool in Breda. Extra uitdaging dit jaar is om aan de slag te gaan met afvalinzameling en hergebruik.

First Lego League (FLL) daagt kinderen uit om te denken als wetenschappers en technici. Tijdens de TRASH TREK-challenge van de FLL kiezen de teams een probleem uit de praktijk dat opgelost moet worden. De kinderen leren hun eigen robot te bouwen en te programmeren om en voeren er vervolgens verschillende missies mee uit in de robotwedstrijd. Wereldwijd doen meer dan 290.000 kinderen uit meer dan 80 landen mee aan de First Lego League TRASH TREK Challenge.

Deelnemende scholen

De deelnemende scholen zijn basisschool De Zonneberg, het Mgr. Frencken College, vmbo ‘t Ravelijn, Scholengemeenschap ’t Rijks, het Mollerlyceum, basisschool Klim-Op, basisschool De Stappen, het Jan Tinbergen College, Basisschool St Jozef, basisschool Jacinta, vmbo Prinsentuin van Cooth, gymnasium Juvenaat, 't Rijks Technasium, basisschool St. Martinusschool, basisschool Sint Maarten, Brede Basisschool De Kreek en het Newmancollege.

Prijzen

Twee  teams gaan naar huis met een certificaat dat toegang geeft tot de Beneluxfinale. Verder zijn er 13 bekers in de wacht te slepen voor de verschillende onderdelen,  een innovatieprijs, een inspiratieprijs en een prijs voor het meest sociale team.