Lectorale rede Karel Spee: de verleiding van de flexibele zonnecel

Nederland kan veel meer energie uit de zon halen. Dan moeten we breder denken dan daken en winst halen uit het kleine verbruik. De flexibele zonnecel gaat dat mede mogelijk maken. Dat betoogt Karel Spee bij zijn lectorale rede op vrijdag 16 oktober bij Avans Hogeschool in Den Bosch. Karel Spee doet samen met docenten, studenten en het bedrijfsleven praktijkgericht onderzoek naar flexibele zonnecellen.

Kunnen we in Nederland energieneutraal worden door opwekking van zonne-energie? Met de huidige techniek voorlopig niet. Dan moeten we 16% van ons grondoppervlak vol zetten met zonnecellen. Maar door veel meer oppervlakken creatief te gebruiken, kunnen we de potentie van zonne-energie flink vergroten. Flexibele zonnecellen bieden uitkomst omdat ze relatief eenvoudig in allerlei vormen te maken zijn, en ze bevestigen kan op allerlei ondergronden zoals keramiek, hout, metaal of kunststof.

Samenwerking tussen vakgebieden

De techniek om flexibele zonnecellen te produceren is er, maar is nog niet kostenefficiënt en veelzijdig genoeg. Ook is het aantal toepassingen nog beperkt. Daarom doet Karel Spee samen met zijn kenniskring onderzoek naar: de ontwikkeling van productietechnieken voor zonnecellen; de benodigde productieapparatuur; nieuwe potentiële producten en de behoefte van consumenten. Er zijn daarom docenten en studenten uit verschillende vakgebieden betrokken. Bijvoorbeeld uit de werktuigbouwkunde en mechatronica, technische bedrijfskunde, communicatie, design en kunst.

Zonnetenten, luxaflex en zonnebomen

Door flexibele, transparante en gekleurde dunnefilmzonnecellen op grote schaal te produceren kunnen ze net zo goedkoop worden als de huidige bekende panelen. De mogelijke toepassingen zijn eindeloos: op bijvoorbeeld textiel, tenten, buitenzonweringen, bedrijfskleding, buitenverlichting, deurbellen, luxaflex, opladers, tassen, dakramen, vrachtwagendekzeilen, dakpannen of façades.

Een van de projecten waar de kenniskring van Karel Spee al volop aan werkt is de zonneboom. Doelstelling van dit project is om met een grote multidisciplinaire groep studenten een levensgrote boom, bestaande uit duizenden flexibele zonnecelblaadjes te realiseren. Deze grote boom zal bij Avans Hogeschool in Den Bosch in de tuin komen te staan en moet gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld mobiele telefoons of laptops op te laden tijdens zonnige dagen. Hoewel de zonneboom begonnen is als een leerproject, blijkt dat er veel belangstelling voor is en onderzoekt het team ook de marktpotentie.

Eerlijker speelveld

Karel Spee ziet veel mogelijkheden voor de flexibele cellen, maar om het echt tot een succes te maken moet ook buiten het onderzoek actie worden ondernomen: ‘Een grote uitdaging ligt bij de overheid om een eerlijker speelveld te creëren, zonder grote verkapte energiesubsidies voor de Nederlandse industrie. CO2-uitstoot moet financiële consequenties krijgen, en waar we zoeken naar mogelijkheden om energieneutraal te bouwen, moeten we gaan streven naar energieproducerende woningen, zonder nadelige belasting- en btw-constructies.’

Over Karel Spee

Karel Spee is sinds begin 2014 lector Solar Productietechnologie en Equipmentontwikkeling bij Avans Hogeschool. Dit lectoraat maakt deel uit van het Expertisecentrum Duurzame Innovatie. Ook is Karel bij Solliance/TNO actief als consultant op het gebied van zonneceltechnologie. Hij werkt al bijna 30 jaar bij TNO op het gebied van coatingtechnologie, materiaalkunde en machinebouw. De laatste 15 jaar vooral op het gebied van zonneceltechnologie en toepassingen voor de markt.

Expertisecentrum Duurzame Innovatie

Het Expertisecentrum Duurzame Innovatie verricht praktijkgericht onderzoek naar vernieuwing op het gebied van techniek met aandacht voor energievoorziening. Innovatie van het ontwerp- en of productieproces kan de productiviteit van bedrijven verhogen en producten aantrekkelijker maken. Het onderzoek is gericht op technische vernieuwing, op het vernieuwen van bedrijfsstructuren en op het veranderen van een sociale structuur. Het doel is om met inzet van deze innovaties bij te dragen aan duurzame leefomstandigheden, nu en in de toekomst. Binnen het expertisecentrum zijn 4 lectoraten actief.

Programma lectorale rede

Ontvangst 14.30 uur, einde 17.30 uur. Locatie: Onderwijsboulevard 215, ‘s-Hertogenbosch.

Aanmelden is verplicht via http://www.avans.nl/over-avans/agenda/detail/lectorale-rede-karel-spee