Studenten aan de slag voor vrijwilligersorganisaties

Eerstejaars communicatiestudenten van Avans Hogeschool gaan de komende twee maanden aan de slag voor vier Bredase vrijwilligersorganisaties. Ze adviseren en ontwerpen communicatiemiddelen voor De Honingraad, Wereldwinkel Breda, IVN Mark & Donge en Dorpsraad Ulvenhout. De officiële aftrap van het project was op vrijdag 8 september. Tijdens de aftrap ontmoetten de organisaties en studenten elkaar in de collegebanken van Avans in Breda.

Bijzondere samenwerking

Breda Actief bracht de bijzondere samenwerking tussen de maatschappelijke organisaties en de opleiding tot stand. “Wij zijn nauw betrokken bij veel vrijwilligersorganisaties in Breda. We adviseren hen op alle terreinen waar vrijwilligersorganisaties mee te maken krijgen en geven antwoord op alle vragen met  betrekking tot vrijwilligers. Deze opdracht sluit daar heel mooi op aan.” Aldus Isabelle Leijser van Breda Actief.

Avans

Voor de opleiding Communicatie vormen de kleine organisaties dankbare opdrachtgevers in dit duurzame project. “Studenten kunnen kleine vrijwilligersorganisaties goed helpen bij hun communicatie en een beter imago. Dat is belangrijk voor hun voortbestaan en heeft dus effecten op sociaal, economisch en ecologisch vlak in de regio”, licht projectcoördinator en hogeschooldocent Mitchell Droog toe. “Ook maken studenten kennis met hele andere werelden. Alle partijen kunnen enorm veel van elkaar leren.”

Tim van Dongen, student van Avans, gaat aan de slag in zijn projectgroep voor De Honingraad: “Wat mij leuk lijkt aan de opdracht? Dat we mogelijk nieuwe kansen creëren voor de organisatie. Sinds twee weken is er bij een goede vriend van mij hersentumor geconstateerd dus ben ik persoonlijk ook betrokken bij het doel van De Honingraad. Dat maakt het wel bijzonder.”

De Honingraad

Rob Koster is sinds één jaar vrijwilliger-directeur bij Honingraad, het Bredase inloophuis voor mensen met kanker en hun naasten. Zijn reactie na de kennismaking met studenten: “Positief gevoel. Ik ben heel benieuwd met wat voor analyses ze komen. Gasten en vrijwilligers vinden het leuk dat er jongeren langskomen en een positive vibe binnen de organisatie brengen."