Avans laat wensen van 400 ouderen in vervulling gaan

Ruim 400 ouderen dienden afgelopen zomer hun wens in voor de Bredase versie van Nationale Ouderendag. Dat is het grootste aantal wensen voor Ouderendag in één gemeente. Studenten, docenten en medewerkers van de Avans Academie voor Sociale Studies Breda en het lectoraat Active Ageing maken die wensen op vrijdag 2 oktober waar. Of het nu een keer Chinees eten, een bezoek aan de klompenmaker, vliegtuigen kijken op Schiphol of een dagje naar Scheveningen is.

Docent Kitty van der Made startte dit voorjaar het lokaal comité om de Nationale Ouderendag ook naar Breda te brengen: “Al onze studenten en docenten zetten zich in hun professionele leven in op het terrein van zorg en welzijn. Maar soms kun je al met een simpele dag een heleboel mensen gelukkig maken. Wij willen toekomstbestendige professionals opleiden en zijn als hogeschool onderdeel van de maatschappij. Daar hoort een dag als deze bij”. Alle tweedejaarsstudenten, docenten en medewerkers van de academie vervullen een wens die via www.breda.nationaleouderendag.nl is ingediend.

Grootste aantal wensen in vervulling

In ruim 20 gemeentes in Nederland konden ouderen hun wens indienen voor de Nationale Ouderendag. Bij de meeste gemeentes gaat het om tientallen wensen. Comité Breda is er met hulp van de Avans Academie voor Sociale Studies Breda en de werkveldpartners van de opleidingen in geslaagd honderden wensen van ouderen te verzamelen.

Kitty van der Made vertelt: “Dankzij ons netwerk en is het ons gelukt zoveel wensen te verzamelen. Door ons enorm potentieel aan vrijwilligers, studenten en medewerkers kunnen we op 2 oktober bijna alle wensen vervullen. Van sommige wensen dachten we dat ze wel heel lastig te vervullen zouden zijn, maar met zo’n grote club vrijwilligers krijgen we veel voor elkaar. Zo is er een student-vrijwilliger die met een oudere ‘het Havenlied’ gaat opnemen in een studio. En een medewerker-vrijwilliger gaat bij een mevrouw thuis een diner bereiden rekening houdend met al haar dieetwensen. Prachtig toch!”.  Van der Made hoopt dat het door Avans opgerichte comité andere scholen inspireert.

Vrijwilligers voor vervoer en voor wensen nog welkom

“We hebben volop vrijwilligers, maar kunnen nog extra hulp gebruiken. Met name voor het vervoer. Niet alle studenten hebben een auto, en bovendien hebben veel van de ouderen een rolstoel. We zijn dus op zoek naar chauffeurs met een auto of (rolstoel)bus die ons kosteloos willen helpen bij het vervoer voor de wensen. Dat mogen particulieren zijn, maar ook bedrijven. Je kunt je via de website breda.nationaleouderendag.nl aanmelden”, zegt Van der Made.

Hoewel de studenten en medewerkers vrijwel alle wensen kunnen vervullen, zijn er nog een paar wensen die op een vrijwilliger wachten. Wie op 2 oktober een wens in vervulling wil laten gaan, kan zich via de site opgeven. Wensen die nog open staan zijn bijvoorbeeld: uit eten bij Den Boerenstamppot in Breda, klassieke muziek luisteren of een boottochtje maken door De Biesbosch.

Missie Nationale Ouderendag

Avans wil met het initiatief van de Stichting Nationale Ouderendag een springplank zijn voor de verbinding tussen jong en oud. Op deze manier draagt de Stichting bij aan solidariteit tussen generaties en bevordering van ouderenparticipatie. Iedere eerste vrijdag in oktober wordt Nationale Ouderendag landelijk gevierd.

Wensen indienen is niet meer mogelijk. Avans en de Stichting Nationale Ouderendag hopen dat dit initiatief iedereen inspireert om bij ouderen langs te gaan of vrijwilligerswerk te gaan doen.

Contact: breda.nationaleouderendag.nl of [email protected]