Stef Verberk wint Sint Joostpenning 2015

Stef Verberk, student Grafisch Ontwerp aan AKV|St.Joost Breda, heeft tijdens de eindexamenceremonie op 3 juli de Sint Joostpenning ontvangen. De winnaar ontving een geldbedrag van € 2500,- uit handen van Selçuk Akinci, wethouder van Cultuur van de gemeente Breda.

Naast de geldprijs ontvangt Stef een exemplaar van de bronzen Sint Joostpenning, met daarop zijn naam en het jaartal. Stef studeerde af met 'Knikker (coding)', waarin hij met een programmeerbare knikkerbaan kinderen kennis laat maken met programmeren en 'Popkantoor', een ontwerpconcept voor een poppodium.

De jury over het werk van de winnaar: “De maker laat in de uitvoering van zijn werk een professioneel niveau zien. Het is een doorwrocht concept rondom een hedendaags vraagstuk; de maker stelt de gebruiker in staat zelf het systeem te ontdekken. Daarmee kiest de jury voor een maker die zijn eigen vakgebied overstijgt en beloont daarmee de combinatie van toegepastheid en autonomie. Zelf lijkt hij de marktpotentie van zijn werk nog niet te herkennen. Maar juist dat heeft de kwaliteit van zijn werk positief beïnvloed. Daarmee is Knikker (Coding) een heel puur product geworden. En dat siert hem.”

Genomineerden

Stef Verberk is gekozen uit een totaal van 8 genomineerden. De kandidaten voor de prijs zijn genomineerd door externe deskundigen tijdens het eindexamen. Naast Stef zijn van de bacheloropleiding Vormgeving genomineerd: Jelle van Meerendonk (Animatie), Jeroen Bronckers (Film), Anna Püschel (Fotografie), Bram Knol (Illustratie), Martin Honings & Geert Snijders (Ruimtelijk Ontwerp). Van de bacheloropleiding Beeldende Kunst is Thomas Swinkels genomineerd.

Jury

De jury bestond uit Femke den Boer, directeur van de kunstacademie AKV|St.Joost, en twee gerenommeerde deskundigen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving Ella van Zanten, kunstadviseur, en Lucas de Man, stadskunstenaar gemeente Den Bosch.

Eindexamenexpositie

De Eindexpo 2015 van AKV|St.Joost is gratis toegankelijk en te bezichtigen van zaterdag 4 juli tot en met woensdag 8 juli van 11.00 tot 18.00 uur, en op dinsdag tot 21.00 uur in Breda en Den Bosch.