Studenten Avans Hogeschool presenteren klimrobots

60 eerstejaarsstudenten Mechatronica van Avans Hogeschool presenteren donderdagavond 9 april hun zelfgebouwde klimrobots. De robots worden op de proef gesteld en gaan in de serre van het Avansgebouw aan de Hogeschoollaan in Breda een nagebouwde tuibrug beklimmen en inspecteren.

De studenten kregen aan het begin van het studiejaar de opdracht om een tui-inspectierobot te  ontwerpen en te bouwen. De robot moet beschadigingen kunnen detecteren aan de tuidraden van hangbruggen. In het eerste jaar leren de studenten hoe ze methodisch kunnen ontwerpen. Ze bouwen de robot en ontwikkelen de software die de robot aanstuurt. Tijdens de presentatie inspecteren de klimrobots een nagebouwde brug.

Vakjury beoordeelt 8 robots

De studenten werkten in 8 groepen samen om de opdracht te kunnen volbrengen. Hun 8 robots ondergaan op 9 april de praktijktest. 2 oudstudenten van Avans beoordelen welke robot de taak het beste volbrengt. Dat zijn Christiaan Cloet, ingenieur bij Bosch-Rexroth en Youri Ommering van VDL-Steelweld.

18.30 - 19.00 uur Ontvangst
 19.00 - 21.15 uur Demonstratie 8 robots
 21.15 - 21.30 uur Bekendmaking winnaar
en motivatie door de jury