Gratis Engelstalige boeken basisonderwijs

Gratis een boekenplank vol Engelstalige kinderboeken krijgen. Tatia Gruenbaum, docent van Avans Hogeschool, maakt het mogelijk voor basisscholen in Nederland. De Britse verstrekt namelijk boekenpakketten met het project Books in a Box.

6 basisscholen zijn intussen in het bezit van een Books in a Box. Dat zijn de Rosenmolen in Ulvenhout, de St. Jozef in Rijen, Dr. De Visser in Breda, De Nuts basisschool in Teteringen, de Trinoom in Barendrecht en Dalton bassischool in Honselersdijk. Bron: Punt.

Zolang de voorraad strekt

Gruenbaum is blij met dat resultaat. “Ik hoop dat we nog veel meer scholen blij kunnen maken met de boekenpakketten. Zolang de voorraad strekt kan iedere basisschool een bestelling plaatsen.”

Scholen zijn sinds februari welkom om bij de docent van de Avans School of International Studies (ASIS) een boekenpakket aan te vragen. Zij selecteert per school 50 boeken, zodat ze over hun eigen Engelstalige boeken beschikken.

Jonge leeftijd

“Ouders zijn erg blij met dit initiatief. Vaak krijgen kinderen pas in groep 7 of 8 Engelse les. De boeken die ik opstuur zijn in de leeftijdscategorie 0 tot 14 jaar. Nu kunnen ze zich op jonge leeftijd al verder ontwikkelen en eerder beginnen met lezen.”

ASIS steunt sinds vorig jaar het project The Little English Library. Mede met de hulp van Avans lukte het Gruenbaum om in de Montessorischool in Breda een bibliotheek in te richten. Hier kunnen ook basisscholen vanuit de omgeving Breda terecht. Van over de hele wereld kreeg Gruenbaum kinderboeken opgestuurd. “Er staan nu zo’n tweeduizend boeken in de bieb en nog steeds krijg ik ladingen vol met boeken. Daarom ben ik nu met Books in a Box begonnen.”