Academielezing: Geld als symbool van eenheid

De introductie van een nieuwe munt gaat niet zonder slag of stoot. Zeker niet in een door oorlog verscheurd gebied, zoals Bosnië-Herzegovina. Symboliek speelt in de keuze voor een bepaalde munt dan ook een belangrijke rol. Woensdagavond 22 april beschrijft dr. ir. Irene Lubberman-Schrotenboer tijdens de Avans Academielezing het ontstaan van de gezamenlijke munteenheid van Bosnië-Herzegovina, de Konvertibele Mark (KM).

Bosnië-Herzegovina ontstond in 1992 na het uiteenvallen van voormalig Joegoslavië. Lang was een gezamenlijke toekomst ondenkbaar. Naast economische voordelen van een gezamenlijke munt was de introductie van het betaalmiddel van grote symbolische betekenis, namelijk van eenheid. Het was echter een lang en moeizaam proces met hoge politieke lading.

Politieke en historische context

Tijdens de lezing analyseert Lubberman-Schrotenboer, docent van Avans Hogeschool aan de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM), de introductie van de Konvertibele Mark. Deze munteenheid ontstond na het tekenen van het vredesverdrag in 1995 waarmee een einde kwam aan de Bosnische Burgeroorlog. De munt is tot op de dag van vandaag het betaalmiddel.

Lubberman-Schrotenboer besteedt ruime aandacht aan de politieke context en de historische achtergronden van Bosnië-Herzegovina. De lezing eindigt met een vooruitblik. De vraag luidt met welke munt je in de toekomst kunt betalen in Bosnië-Herzegovina.

Over de spreker

Dr. ir. Irene Lubberman-Schrotenboer is naast docent bij AAFM onderzoeker bij het lectoraat Sustainable Finance and Accounting van het Expertisecentrum Sustainble Business. Lubberman-Schrotenboer promoveerde december vorig jaar aan Tilburg University op veranderingen in betalingsverkeer in Bosnië-Herzegovina en Servië tegen de achtergrond van het uiteenvallen van voormalig Joegoslavië. Dat onderzoek heeft ze uitgevoerd bij de Nederlandse Defensie Academie in Breda.

Avans Aacademielezing

Op woensdag 22 april zijn belangstellenden welkom om de Avans Academielezing gratis bij te wonen. De lezing vindt plaats bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1 in Breda. De lezing duurt van 19.30 tot 21.00 uur. Aanmelden kan via deze link.