We teach the future

Prinses Laurentien houdt openingstoespraak op het Pabo-symposium 'We teach the future' in Breda

BREDA - Niemand minder dan prinses Laurentien van Oranje hield woensdag een openingstoespraak op het Pabo-symposium 'We teach the future' bij de Avans Hogeschool in Breda. De bijeenkomst was gericht op het streven naar een duurzame toekomst.

Dat was precies in het straatje van de prinses, die expertise in huis heeft over dit onderwerp.

Deelnemers waren leerkrachten van basisscholen, Pabo-studenten en een groep zeer jonge, maar hoogbegaafde leerlingen van verrijkingsklas Eureka. Zij luisterden geboeid naar het enthousiaste betoog van de prinses over denkkracht bij kinderen.

Laurentien is oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation, die duurzame besluitvorming wil bevorderen door het inschakelen van kinderen. "Die hebben door hun onbevangenheid vaak verfrissende en verrassende ideeën", zei ze. "Voor moeilijke dilemma's zien kinderen soms oplossingen waar volwassenen niet bij stilstaan."

De stichting heeft al successen geboekt. "In 2010 is de Raad van Kinderen in het leven geroepen en inmiddels hebben 21 organisaties en bedrijven zich hieraan gecommitteerd", aldus de prinses. "Het boek 'Zakendoen in de Nieuwe Economie', gekozen tot managementboek van het jaar 2014, wijdt een heel hoofdstuk aan de denkkracht van kinderen en daar ben ik trots op", vervolgde ze.

Bron: 25-3-2015 BN DeStem