Academielezing: Robots in aantocht

De toenemende integratie van robots in onze samenleving heeft verregaande gevolgen. Daarover spreekt lector Robotica en Mechatronica Jos Gunsing tijdens de Avans Academielezing op woensdag 21 januari. Alles over de kansen en bedreigingen van de niet te stuiten opmars van robots in het arbeidsproces.

Avans Hogeschool, Hogeschoollaan

De industrialisering in het nabije verleden levert het bewijs dat angst voor bijvoorbeeld banenverlies niet onterecht is. Een voorbeeld is een geautomatiseerde productielijn in de auto-industrie. Hoewel verschuiving van arbeid door automatisering en mechanisering al een eeuwenoud proces is veroorzaakt een onverwacht snelle verschuiving in de arbeidsmarkt onrust. En dat is ook nu zeer actueel. Gunsing wisselt in een interactieve lezing met over het thema robots graag met u van gedachten.

Smart Industry

De Avanslector gaat in op de ontwikkelingen rond Smart Industry; ofwel Industrie 4.0. “Er is sprake van een vierde industriële revolutie. Na de komst van de stoommachine, massafabricage en de intrede van de computer draait het nu om een verregaande decentralisatie van productiebesturingsprocessen en het genereren en verspreiden van informatiegeneratie. Robotica op steeds meer werkplekken. 3D printen en additive manufacturing passen in deze tendensen”, aldus Gunsing.
Het biedt volgens de robotica- en mechatronicadeskundige voordelen, zoals meer vrijheid van werken en kansen op ontplooiing. Maar anderzijds wordt continue scholing om met deze nieuwe mogelijkheden en technologieën om te gaan van groter belang.

Over de spreker

Jos Gunsing studeerde in 1986 af aan de Technische Universiteit Eindhoven als werktuigbouwkundig ingenieur. Hij werkte onder andere bij bedrijven als Bosch Transmission Technology en de NTS Group. Sinds 2009 is hij 3 dagen per week verbonden aan de Avans Hogeschool als lector Robotica en Mechatronica. Hij concentreert zich op nieuwe technologieën en werkwijzen die hij inzet bij projecten met bedrijven, docenten en studenten. Naast zijn rol als lector heeft Jos zijn eigen bedrijf, MaromeTech. Vanuit dit bedrijf verleent Jos advies en ondersteuning op het gebied van technologie en innovatie aan bedrijven, kennisinstellingen en brancheorganisaties.

Gratis bijwonen

Op woensdag 21 januari zijn belangstellenden van harte welkom om de Avans Academielezing gratis bij te wonen. Plaats: Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1, Breda. De lezing duurt van 19.30 tot 21.00 uur. Wel van tevoren aanmelden, dat kan via avans.nl. Klik op: > Agenda > Academielezing. Of meld je aan via dit formulier.