Avans werkt mee aan doorbraak verfverwijdertechniek

Avans Hogeschool werkt mee aan het ontwikkelen van een robot die met een laser met grote precisie coatings en verf van vliegtuigen kan verwijderen. Dit is van groot belang voor de luchtvaartindustrie.

Het Ministerie van Economische Zaken kondigde de start van het project aan tijdens het evenement Future Aircraft Maintenance III. Het bedrijf LCR Systems (LCR staat voor Laser Coating removal Robot) gaat het project leiden. LCR ontvangt Innovatiekrediet van het ministerie om het project te realiseren. 

Laser Coating removal Robot (LCR)

De coatings van vliegtuigen en helikopters moeten met grote regelmaat vervangen worden. Het verwijderen van de coatings gebeurt nu nog vaak met behulp van chemische reinigingsmiddelen, gritstraalprocessen of agressieve schuurmethodes. Deze methoden zijn duur, kosten veel tijd en zijn vaak zeer vervuilend voor het milieu en belastend voor de mensen die er direct mee moeten werken.  
LCR combineert een laser die verf kan ‘afbranden’ met een techniek die verfresten meteen wegzuigt en filtert met een ingebouwd controlesysteem. Dit houdt precies bij of er niet teveel of te weinig materiaal wordt verwijderd. Deze precisie van ‘afbranden’ is vooral een pre bij kunststofmaterialen, de zogenaamde composieten met glas-of koolstofvezel. Deze materialen mogen vooral niet aangetast worden bij het verwijderen van de verflagen. De kosten van de ontwikkeling van de robot bedragen in totaal 9 miljoen euro. Een deel hiervan wordt bekostigd met het Innovatiekrediet. Het resterende bedrag moet komen van private ondernemingen. 

Onderwijs, onderzoek  en samenwerking

Avans-lector Jos Gunsing is al enkele jaren betrokken bij de voorbereiding van het project om een robot te ontwikkelen die zeer duurzaam en kosteneffectief gebruikt kan worden in de luchtvaartindustrie. ‘We hopen de komende jaren intensief te blijven samenwerken. Wij kunnen vanuit veel verschillende opleidingen kennis bijdragen, vanuit de chemische technologie, werktuigbouwkunde, mechatronica, elektrotechniek, technische informatica, technische bedrijfskunde, maintenance management en mogelijk nog meer.  Door over de grenzen van vakgebieden samen te werken, ontwikkelen we nieuwe kennis. Daarnaast kunnen studenten veel leren door mee te werken aan een innovatief project als dit.’